Key account manager i Teknisk Ukeblad Media, Jonathan Sørholt Janssen.

Jonathan Janssen: – Personlig ser jeg det ikke som nødvendig og være den mest intense og over-selvsikre selgeren for å få landet avtaler

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Teknisk Ukeblad Media, Jonathan Sørholt Janssen.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salgsbransjen var under studier på universitet i USA. Der hadde vi sales-training hvor vi besøkte bedrifter og ble coachet i salgsteknikk og fikk følge senior selgere i noen av de største selskapene i USA. Det var veldig lærerikt, og vi ble dyttet langt ut av komfortsonen. Nåværende arbeidssted er mitt første møte med salgsbransjen i praksis. Startet med salg av stillingsannonser og native-artikler. Jobber nå med salg av digitalabonnement til bedrifter på nettstedene TU.no, Digi.no og InsideTelecom.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Målrettet jobbing i et par år samt å ta nye utfordringer innad i organisasjonen. Tok eget initiativ til å begynne å selge digitalabonnement på pluss artikler til bedrifter. Har vært med på en utrolig spennende og lærerik reise hvor TU Media har gått fra tilnærmet null digitale abonnenter til nå over 20 000 stk.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Nysgjerrighet - genuint ønske om å lære. Aldri bli mett på å tilegne seg kunnskap og stille spørsmål mener jeg er en undervurdert egenskap. Er man nysgjerrig på å lære nye ting vil man kontinuerlig utvikle seg og bli bedre uansett hva man gjør.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Overtenning - Personlig ser jeg det ikke som nødvendig og være den mest intense og over-selvsikre selgeren for å få landet avtaler. Kommer an på hva man jobber med selvfølgelig, men viktigere å lytte til kundens behov og ønsker.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Mine ambisjoner er å utvikle meg og en dag bli leder.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Ja, men ikke noe veldig dramatisk. Har brukt noen ferdige maler på kundemøter og glemt å bytte navn fra forrige kunde. Da føler man seg ikke veldig proff.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Kollegene mine som har jobbet i salgsbransjen mye lenger enn det jeg har. Erfaringen og kunnskapen de har tilegnet seg har jeg hatt anledning til å lære og bli inspirert av. De har vært flinke til å gi meg gode tips og ærlige tilbakemeldinger både positivt og konstruktivt.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Det er å møte nye mennesker og å skape gode relasjoner med andre. Jeg blir motivert når kunder kommer tilbake, da føler jeg at vi har levert.

Powered by Labrador CMS