Magnus Friisk mener humor på kontoret er viktig.

#KAM-praten

Magnus hadde sitt første møte med salg som 13-åring. Nå blir han salgsleder

Magnus Friisk jobber som KAM i Jobtip, men blir salgsleder i august.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er key account manager i Jobtip, Magnus Friisk.

Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salgsbransjen var da jeg var 13 år og gikk fra dør til dør hver søndag for å selge avisen. Husker fortsatt følelsen av å regne ut tipsen jeg fikk hver søndag ettermiddag med min mor. Gode tider!

Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Jeg er nok en litt utradisjonell selger. Selv mener jeg at jeg ikke er en utpreget god selger, men en jovial og utadvendt person som elsker å prate med mennesker og å stifte nye bekjentskap. Etter endt bachelor i innovasjon og entreprenørskap bestemte jeg meg raskt for at jeg måtte finne en start-up eller scale-up med en forretningsidé og et produkt jeg har stor tro på, og som drar bransjen i en innovativ retning, uavhengig av hvilken bransje jeg skulle havne i. Jeg søkte meg så til HR-Tech selskapet Jobtip som i februar 2020 skulle ekspandere fra Sverige til USA og Norge.

– I samtlige selskaper hvor et produkt eller en tjeneste skal formidles, vil salg alltid være en essensiell faktor, også her i Jobtip. Jeg har gått veien fra møtebooker/ account manager med formål om å bygge en stor nok kundeportefølje, til å gå over i konsulentrollen og virkelig gjøre det jeg brenner for - å hjelpe. I dag bistår jeg med rekrutterings- og Employer Brand-arbeidet til flere av Norge og Nordens største offentlige og private aktører, gjennom målrettet annonsering på sosiale medier.

Hva mener du er undervurderte og overvurderte egenskaper hos en selger?

– Det mest overvurderte er absolutt kravene til erfaring fra tidligere arbeid. Gi folk en sjanse, plutselig finner du en uslipt diamant.

– Det mest undervurderte er å ha “is i magen” og din motivasjon for arbeidet. Man blir ikke toppselger over natten, det er hardt og dedikert arbeid og man er nødt til å ha is i magen. Personlig hadde jeg aldri brukt mobilen som et verktøy før jeg kom til Jobtip, og derfor dårlige forutsetninger for å lykkes. Jeg hadde heller ikke noe estimat på hvordan det ville gå, men en ting visste jeg - og det er at jeg vil lykkes om jeg holder ut lenge nok. Prøv å jobbe med rekruttering under en pandemi preget av permitteringer, det er som å finne nåla i høystakken. I 2021 leverte jeg allikevel Jobtip Group sitt beste resultat noen sinne.

– Når det gjelder motivasjon, er jeg mer for de indre motivasjonsfaktorene som personlig utvikling, anerkjennelse o.l. fremfor å låse synet på penger. Pengene kommer om du er motiveret, for er du motivert vil du selvfølgelig også legge ned en god innsats på arbeidsplassen og i leveransen av dine produkter/ tjenester som igjen løfter ditt prestasjonsnivå.

Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?

– Det viktigste i jobben som KAM for min del er tilstedeværelse for mine kunder og vår gjensidige tillit og respekt for hverandre. Jeg er en relasjonsbygger som strekker meg til det ytterste for at mine kunder skal føle seg ivaretatt.

Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Jeg tror jeg er verdensmester på flauser, gjerne når jeg prater med kollegaer. Da sier jeg ofte mye dumt som gir dem en god latter uten at jeg tenker over det. Kan man si jeg er «kontorets klovn» kanskje?

Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg har et ekstremt stort konkurranseinstinkt og det har jeg alltid hatt, uansett hva det gjelder. Jeg er nok verdens verste taper, hvis man ser bort fra bestefar. Det som motiverer meg er følelsen av anerkjennelse, særlig fra de som står meg nærmest, slik at jeg kan føle på en stolthet over at de ser hva jeg kan utrette, uavhengig av om det er sjefer, kollegaer eller familie. Det gir meg også ekstremt mye å jobbe med så mange ulike mennesker og mennesketyper innenfor HR-bransjen.

Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Jeg har store ambisjoner for egen karriere, og har nå etter et år som KAM fått tilbud om å bli salgsleder i Jobtip fra 1. august, så per nå retter jeg alt fokus mot det. På sikt er ambisjonen å ta steget til salgssjef for hele den norske salgsavdelingen vår, men alt til sin tid. Videre har jeg selvfølgelig store ambisjoner om å en dag starte for meg selv, det er jo tross alt det jeg har utdannet meg for.

Powered by Labrador CMS