Cathrine mener det er viktig å være interessert i kundens situasjon Cathrine Kaldestad jobbet først med salg i et bakeri, og er nå KAM i et av Norges største mediekonsern.
Relasjonsbygging er det som får Santina til å trives med salg Santina Lafjell Crolla i CEWE Norge synes det er viktig å spille på lag med kundene.
Gry Hege Weisæth om avtalen som røk på oppløpet: – Jeg var ikke veldig høy i hatten I KAM-praten deler hun sine meninger om hva som er viktig å kunne for en Key account manager.
Sofie mener erfaring er overvurdert hos selgere – Jeg har sett kollegaer uten relevant erfaring blomstre til å bli ekstremt dyktige selgere som skaper enorm verdi hos kundene våre.
Martin Almvik mener det er overvurdert å være ekstrovert som selger – Ikke undervurder de som ikke gjør mest ut av seg i jobbintervjuet eller på kick off og messer. De kan være flinke både faglig og sosialt de også, sier Key account manager i Canon, Martin Almvik i KAM-praten.
– Jeg har aldri forstått meg på de selgerene som er så «på» at det går fra å bygge relasjon til det motsatte – Det å sende mail til en ny kunde med et kvinnelig navn der du skriver «Hei Tore» var vell en liten bommert, forteller Key Account manager i Vinhuset, Henrik Kay.
Jonathan Janssen: – Personlig ser jeg det ikke som nødvendig og være den mest intense og over-selvsikre selgeren for å få landet avtaler
Nicolas Brodal Benkheira om selger-starten: – Ble nødt til å konfrontere sceneskrekken ganske umiddelbart i karrieren Key Account Manager i Mer, Nicolas Brodal Benkheira, startet selger-karrieren som reiseleder.
– En selger er ikke bare en selger, men en rådgiver. Den rollen må ikke undervurderes! – Det handler om relasjoner og å lytte godt til og svare ut kundenes behov. Enten det er en dobbel Whopper med ekstra ost eller en radiokampanje med bra trøkk i riktig målgruppe, sier KAM i P4-gruppen, Cassandra Bakketeig Thomassen.
Eirin sin største jobbflause: – Buksen min sprakk på vei inn i et møte Eirin Lilletvedt forteller om sin største jobbflause i dagens sommerprat.
Joachim mener det er undervurdert å stille spørsmål til kundene – Som selger er det fort gjort å fokusere for mye på hva produktene dine gjør, fremfor hvilken verdi det faktisk gir kunden.
– Det er fordommer som fører til misoppfattede assosiasjoner til hva en selger er og gjør Key Account Manager i Amedia, Yvonne Laursen, tror ikke det handler om hva som er over- og undervurderte egenskaper blant selgere – men om gamle fordommer.
Alf Ruben mener evnen til å si nei til kunder og salg er undervurdert – For å lykkes er det viktig å ha en langsiktig kundestrategi og prioritere tiden din riktig.
Mener ekstroversjon er kraftig overvurdert blant selgere – Jeg opplever at det er et sterkt fokus på at man må være ekstrovert for å være en god selger.
Mener for påskrudde selgere er overvurdert: – En ekstrovert «hunter» passer ikke for alle Petter Ødegaard tror det er lurt å ha ulike personligheter ansatt i en salgsorganisasjon.
Sabrina mener mangfold er viktig i salgsbransjen – Det fremmer kreativitet, nytenkning og ikke minst lønnsomhet.
Selger i NTB: Disse egenskapene mener han får kunden til å si nei – Skal du lykkes med salg, må du tenke langsiktig og ikke kortsiktig gevinst.