Daglig leder i CompEdge, Adrian Søbyskogen.

B2B-influencing:

Adrian mener etikken rundt sponset innhold bør diskuteres

Mens debatten har rast rundt influensere og sponset innhold innen B2C, er det enda ikke blitt et tema i B2B-verden.

Publisert Sist oppdatert

Det har tidligere vært stor debatt rundt influensere på sosiale medier og merking av reklameinnhold. På sosiale medier må man merke sponset innhold tydelig enten før eller samtidig som mottakeren ser innlegget.

Daglig leder i CompEdge, Adrian Søbyskogen, mener mange influensere i B2B-verden går under radaren når det gjelder reklameinnhold.

I et forsøk på å bli mer synlig påstår han at bedrifter oppfordrer sine ansatte til å være mer aktive på sin personlige LinkedIn-profil, hvor de får betalt i form av en bonus.

– Hvis du deler på LinkedIn, og skriver artikler og sånt, så får du for eksempel 10 000 kroner ekstra i måneden, sier han til SALG24.

Teknisk sett kan dette sees på å være et sponset oppdrag. I henhold til markedsføringsloven så skal man opplyse om at innlegget er betalt.

– Der er det en gråsone som ingen prater om enda.

Søbyskogen og teamet i CompEdge har selv fungert som B2B-influensere. De fikk sponset et julebord av Jakobsbakken Mountain Resort i bytte mot at de lagde innhold om turen, som de la ut på sosiale medier.

CompEdge valgte å informere tidlig i videoen om avtalen de hadde inngått. Det er ingen tvil om hva Søbyskogen mener om merking av reklameinnhold.

– Jeg mener at ting skal være ryddig. Får du betalt for å gjøre et reklameoppdrag på sosiale medier, så skal det merkes. Ferdig snakka.

Men som nevnt, ikke alt er svarthvitt i denne problemstillingen.

Det blir for eksempel feil å straffe ansatte som bare er stolt over arbeidsplassen sin og vil vise den fram for andre, sier Søbyskogen.

– Men man må vel trekke et skille en plass?

– Ja, men da må det være nøyaktig.

Han tror ikke debatten rundt sponset innhold i B2B kommer til å ta av med det første. B2B-influensere i seg selv er et relativt nytt fenomen.

– Som med alt annet som skjer i B2B så ligger de ti år etter. Så det er ingen som kommer til å klage om dette nå.

Likevel er han sikker på at diskusjonen rundt sponset innhold i B2B vil stå på agendaen en dag i fremtiden.

– Det kommer til å være en stor profil som vil varsle og si at dette ikke er greit, og da vil debatten komme. Akkurat som du ser nå i B2C.

Powered by Labrador CMS