Stian Aalykke har jobbet som selger i mediebransjen i 14 år. : – Jeg får fortsatt adrenalinkick av å lande et salg.

#KAM-praten

Stian tabbet seg ut i salgsmøte på hjemmekontor: – Det var ganske flaut

Stian Aalykke fikk kjenne på ulempene med en digital hverdag.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Schibsted, Stian Aalykke.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Jeg jobbet deltid som selger for et nyoppstartet selskap i mediebransjen, ved siden av studiene. Der solgte jeg utendørsreklame på taxiene i Oslo. Det vil si helfolierte taxier med et reklamebudskap, samt reklamespotter i skjermer integrert i nakkestøttene på bilene.

Dette ga meg verdifull erfaring med å booke møter og holde presentasjoner, både hos markedssjefer og byråer.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Min første heltidsjobb etter studiene, var som Key Account Manager i Aller. Grunnen til at jeg landet denne jobben var hovedsakelig basert på min tidligere erfaring, samtidig som jeg hadde en bachelorgrad i «Internasjonal markedsføring og relasjonsledelse». Så mitt hotteste tips er å skaffe relevant arbeidserfaring mens du studerer.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– At for å være en selger må du være veldig ekstrovert og utadvendt. Jeg er ingen av delene, men har likevel hatt en god karriere som selger.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– De som ikke er veldig ekstroverte eller utadvendte personer, kan likevel egne seg svært godt som selgere. Det handler mer om å lytte, skape tillit, være en menneskekjenner, og samtidig klare å tilpasse seg situasjonen og personen man møter. Er man for på, og har på seg selgerhatten istedenfor rådgiverhatten, så tror jeg man har et dårligere utgangspunkt for å skape tillit som ender med salg.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Nå har jeg jobbet som KAM i mediebransjen i over 14 år, så neste steg må jo bli en salgssjef-stilling. Når det er sagt, synes jeg salg er så gøy at om jeg skulle takket ja til å salgssjef, så ville jeg nok helst at det skulle vært en stilling som selgende salgssjef.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Ja, under pandemien hvor vi hovedsaklig hadde videomøter, var det en episode hvor jeg glemte å slå av delt skjerm etter en presentasjon for kunden. Jeg fortsatte å jobbe jeg litt fra PC'en mens kunden snakket. Det var ganske flaut når kunden da poengtere at jeg fortsatt delte skjerm.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Jeg vil ikke si jeg har noen spesifikke forbilder i bransjen, men jeg beundrer de som sitter i en god jobb, og som sier opp nærmest på dagen for å starte opp for seg selv. Det krever et mot og en selvtillit jeg ikke tror jeg hadde hatt.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Ingen dager er like. Jeg jobber med kunder fra alle typer bransjer, som alle har forskjellige utfordringer og behov som jeg skal løse for dem. Når jeg også jobber i Schibsted, som besitter et hav av kommersielle muligheter og premium merkevarer, har jeg det beste utgangspunktet for å gjøre jobben min. Det er også motiverende å vite at hver eneste krone mine kunder bruker hos Schibsted, er med på å styrke norsk demokrati i form av den jobben pressen gjør.

Så skal jeg ikke stikke under stol at provisjon og salg også er motiverende. Jeg får fortsatt det samme adrenalinkicket ved hvert salg jeg gjør. Jeg sammenligner det ofte med den samme følelsen jeg fikk da jeg scorte mål på fotballbanen i mine yngre dager.

Powered by Labrador CMS