Emelie Linheden, VP Marketing i Younium.

Ønsker å styrke kompetansen rundt markedsføring innenfor B2B

Det er stor etterspørsel etter kvalifisert kommersiell kompetanse innen B2B og tech.

Publisert

Med håp om å sikre fremtidens markedsfunksjon, har SaaS-selskapet Younium startet #B2BSaaSMasterclass-programmet for å bygge bro mellom sektoren og høyere utdanningsinstitusjoner. Det skriver de selv i en pressemelding.

B2B-sektoren, og fremfor alt tech-bedrifter, har et stort behov for kvalifisert kommersiell kompetanse. En av grunnene er at innholdet i dagens markedsføringsutdanning på videregående nivå ikke inkluderer sektoren i tilstrekkelig grad, mener Emelie Linheden, VP Marketing i Younium.

– I dag er det et klart gap mellom undervisningen ved UH-institusjonene og det faktiske behov for kommersiell kompetanse innen markedsføring og salg, forklarer hun.

I takt med bransjens vekst forventes etterspørselen etter kvalifisert kompetanse til markedsfunksjonen å vokse.

Mer plass

Derfor har Younium nå igangsatt programmet #B2BSaaSMasterclass. Målet er å øke bevisstheten om B2B SaaS blant studenter og hjelpe høyere utdanningsinstitusjoner med å utvikle programmene sine for å gi mer plass til B2B-sektoren.

Studentene som deltar i programmet får tildelt praksisplass og blir bedre rustet til oppgavene som en markedsføringsrolle i en techbedrift innebærer.

Quinyx, GetAccept og Oneflow er noen av selskapene som er med for å møte fremtidens arbeidsstyrke og gi studentene en introduksjon til SaaS.

– B2BSaaSMasterclass er et fantastisk initiativ. Vi brenner for å få flere markedsførere inn i teknologi og B2B, da det er en spennende bransje i front av den digitale utviklingen, og som få vet om når de begynner å studere, kommenterer Anna Ålenius-Mathson, direktør for Brand & Comms i Quinyx.

Mer B2B

Programmet har møtt stor interesse også fra studentene som hovedsakelig studerer bedriftsøkonomi og internasjonal markedsføring.

– Utdannelsen har større fokus på B2C enn B2B. Gjennom praksisoppholdet har jeg fått en forståelse for helheten og hvordan alt henger sammen under kjøpsreisen, som ofte er ganske kompleks i B2B, sier Hanna Larsson, praktikant i Younium.

Powered by Labrador CMS