Eva Franko Aas (til venstre) og Celine Herregården vant salgskonkurransen ved Høyskolen Kristiania.

Møt vinnerne av salgskonkurransen: – Dette er dritsvært!

Eva Franko Aas og Celine Herregården vant salgskonkurransen, og skal representere Høyskolen Kristiania i Nederland.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er dritsvært! Det er kult å få æren av å representere Norge i en internasjonal salgskonkurranse. Vi har lært veldig mye av denne prosessen, og jeg er optimistisk.

Det sa Celine Herregården til SALG24 etter salgskonkurransen ved Høyskolen Kristiania fredag 14. april.

Da var det klart at hun stakk av med seieren sammen med Eva Franko Aas. De får nå reise til Nederland for å delta i European Sales Competition fra 31. mai til 2. juni.

Vil ha flere kvinner

Alle de fire finalistene under konkurransen på fredag var kvinner. De to vinnerne mener dette er positivt.

– Vi er jo damer som skal erobre salgsbransjen. Så vi trenger flere kvinner, sa Herregården.

– Læringskurven var veldig bratt. Det var gøy å få lov til å bruke pensum på en så praktisk måte, det har jeg ikke vært med på før, sa Aas.

Overrasket

Sammen med lærerne ved Kristiania har de vært gjennom tre workshops i forkant av konkurransen. Eva Franko Aas hadde ikke sett for seg at hun skulle vinne.

– Det kom veldig brått på for min del. Jeg hadde forberedt første del og tenkte at jeg ikke ville komme lenger. Også hadde jeg sagt til pappa at jeg skulle være hjemme til middag, sa hun spøkefullt.

Nå reiser de som et team til den nederlandske byen Apeldoorn. Der vil de konkurrere mot studenter fra flere steder i Europa.

– Jeg føler meg veldig trygg med Celine som støttespiller. Hun er rågod, sa Aas.

– Vi drar ikke til Nederland for å tape. Vi vil vinne, det er jo derfor man deltar i konkurranser, sa Herregården.

Ble grillet

I den norske konkurransen måtte de gjennom to deler der de møtte en potensiell kjøper i en rollespill-situasjon. På den andre siden av bordet satt selgere fra Salesforce som kom med vanskelige spørsmål underveis.

– Det var veldig utfordrende. Jeg tror det handler litt om å ta føringen og ikke la kjøperen styre for mye. Workshopene i forkant var helt gull, fordi vi allerede hadde prøvd å komme oss ut av komfortsonen, sa Herregården.

– Jeg merket at dette var folk som visste hva de drev med. Men jeg lærte mye om meg selv av å være under det presset, la Aas til.

Nå reiser de sammen med lærerne sine for å gjøre sitt beste i den internasjonale konkurransen. De får caset som de skal jobbe med allerede i starten av mai.

Powered by Labrador CMS