Erik Nyhus forteller om hvordan det var å gå en direktørstilling til å gründe et helt nytt selskap.

SalesJobs har økt omsetningen med 90 prosent så langt i år:
– Markedet er ekstremt godt

Erik Nyhus er en av gründerne i SalesJobs. Nå deler han oppskriften på hvordan de har klart å etablere et vellykket nisjeselskap.

Publisert Sist oppdatert

I 2012 forlot Erik Nyhus og makkeren Jan Inge Andreassen sine respektive stillinger som direktører for å gründe rekrutteringsselskapet SalesJobs.

– Tanken var å starte et nisjeselskap innen salg, fordi vi så at ingen andre hadde tatt den posisjonen. Vi hadde stor tro på at rendyrking og spesialisering i forbindelse med rekruttering av denne yrkesgruppen var en god idé, forteller Nyhus til SALG24.

Det var særlig tre strategiske grep de la til grunn da de startet selskapet. Å ansette folk som selv hadde erfaring fra salgsledelse, være tydelig på strategi og hva de drev med, samt jobbe etter en stødig metodikk og struktur.

– Konkurrentene våre er primært selskaper som rekrutterer til alle fag. Derfor tenkte vi at hvis vi får kunder og kandidater til å forstå at vi har et rendyrket konsept som kun rekrutterer selgere, så ville vi bli nummer en i Norge på dette fagfeltet.

– Blir ydmyk

Mye tyder på at duoen hadde rett. I fjor hadde SalesJobs en inntekt på 20 millioner kroner, og i år kan de skilte med en samlet vekst på hele 90 prosent i første kvartal mot samme periode i 2021.

– Hva er det dere gjør for å få til denne enorme veksten?

– Jeg kjenner jeg blir ydmyk når du stiller det spørsmålet. Framgang er første steg mot tilbakeslag, og det er vi veldig bevisst på. Men jeg kan påpeke tre ting, svarer Nyhus.

– Vi har veldig bra folk. Det er mennesker som blir lyttet til, og de siste ansettelsene har virkelig gitt oss et løft. I tillegg til det har vi hatt fokus på å bygge merkevaren vår. Vi bruker mye ressurser på å være synlig på de riktige digitale plattformene.

Resten av fortjenesten gir han til dagens arbeidsmarked.

– Det ligger eksepsjonelt mange ledige stillinger ute, og markedet akkurat nå er ekstremt godt for vår del. Men det er også usikkert, så det handler om å være våken og forstå hvordan konjekturene i samfunnet beveger seg.

I 2017 etablerte de tre datterselskap. I dag er de totalt ni ansatte pluss en partner fordelt på kontorer i Oslo, Vestfold og Rogaland. Nyhus kan røpe at en fjerde avdeling snart er på plass.

– Verste som kan skje

Helt siden start har de to eierne vært tydelig på at de ønsker å bygge en kultur hvor handlingsfrihet står i fokus.

– Vi berømmer alle initiativ og tiltak som gjøres av folkene våre. Vi har laget en modell hvor de ansatte får jobbe selvstendig innenfor vårt konsept. Vi har tro på at folk må prøve og feile for å gjøre det riktig neste gang. Overstyrende lederskap ville aldri fungert hos oss, sier han og legger til:

– Mange blir passive når de er redde for å gjøre noe feil, og det er noe av det verste som kan skje. Da står man i veien for god utvikling.

Til tross for den imponerende veksten, kan Nyhus fortelle at pandemien har preget også dem.

– Fra en dag til den neste opplevde vi at 90 prosent av oppdragene våre ble terminert. Hvis det er noen milepæler som har brent seg fast i SalesJobs historie, så er det den dagen vi startet på null, og den dagen landet stengte ned.

De viktigste tiltakene da korona var et faktum, var å få kontroll på inntektsstrømmen og være i tett dialog med kundene.

– Vi selger jo tjenester til næringslivet, så når det stopper opp hos dem, stopper det naturligvis opp for oss også. Vi permitterte når vi måtte, og holdt ukentlige likviditetsmøter for å få kontroll på selskapet.

Han forteller at rammeavtalene de fikk med store globale selskaper i oppstartsfasen har vært avgjørende for at de har klart å holde liv i SalesJobs.

– Det gikk ikke mer enn tre måneder før næringslivet på en måte var i gang igjen. Mange yrkesgrupper har vært rammet hardt, mens eksempelvis bygg og vei har gått enormt bra. Vi har heldigvis kommet godt ut av pandemien, og hvem vet hvordan det hadde sett ut uten covid.

Powered by Labrador CMS