Bedriftsrådgiver i SalesJobs, Magne Lome.

Hodejeger: – Hyppige jobbskifter blant selgere får varsellampene til å blinke

Bedriftsrådgiver i SalesJobs, Magne Lome, mener selgere må tenke seg om hvis de ønsker å gjøre karriere.

Publisert Sist oppdatert

– Mine oppdragsgivere vil ha stabile folk over tid – som leverer. Skifter du jobb etter et år, har du sannsynligvis vært en kostnad fremfor en inntekt for arbeidsgiver. Når vi leser en CV, er vår jobb å bruke fortid på å predikere fremtiden til aktuelle kandidater.

Det sier bedriftsrådgiver i SalesJobs, Magne Lome, til SALG24.

Han mener en del modne salgsorganisasjoner består av mange menn. I en del tilfeller – eldre menn. Dette gjør at kvinner er spesielt ettertraktet.

– Voksne menn i organsisasjoner med andre voksne menn er redd for å bli utdatert, og det resulterer i at mange av mine oppdragsgivere ser etter ungt blod, mangfold og spesielt kvinner.

– Et dårlig tegn

Det mener han fører til at unge, flinke damer får flere jobbtilbud, og at det dermed er lett å la seg friste. Ofte kan de oppleve at arbeidsgiver er villig til å slenge noen ekstra tusenlapper på lønnen, og pakke inn salgsstillingen i en enda finere tittel.

– Forståelig nok, kan dette virke som en god og spennende karrieremulighet, men i realiteten skal man være forsiktig med å bytte jobb for ofte, mener Lome.

I SalesJobs har han sett flere kandidater som har hatt fem jobber i ulike selskaper de siste 5-7 årene. Som hodejeger for salgsbransjen mener han dette er et dårlig tegn.

– For unge selgere pleier vi å si at man er vellykket etter tre år i samme jobb. Hvis jeg skal snakke generelt, pleier vi å kalle det første året fra man har signert kontrakt, for en onboarding fase. Da blir man kjent med organisasjonen, CRM-systemer og kollegaer. Andre og tredje-året er en vekstfase hvor du bygger en portefølje og utvikler kompetanse til å drifte og forvalte den videre.

I neste fase, begynner du å bli god på det du gjør. Da går gjerne formalitetene som tilbud og kontraktskriving mer på automatikk og man kan fokusere mer på salget.

– Det er først da du har blitt en dyktig selger med etablerte relasjoner, hvor folk begynner å legge merke til deg. Etter fire-fem år kommer du over i ekspertfasen, hvor du kanskje kan etablere strategiske samarbeid med andre aktører i bransjen eller i tilstøtende bransjer, er du flink blir du kanskje invitert til å holde foredrag, og er et stabilt ansikt utad for bedriften du jobber i.

Lome understreker at dette er kompetanse du tilegner deg dersom du jobber i samme drift og situasjon over tid.

– Mine oppdragsgivere ønsker folk som kommer inn i driftsafasen. Det er da du er lønnsom og leverer. Dessuten gjør det noe med deg som arbeidstaker at du opplever en trygghet i det du gjør. Med lang nok erfaring vil du i en ny jobb vite hva du skal lære og gjøre i onboarding- og vekstfasen, og dermed komme raskere inn i fasen hvor du leverer maksimalt.

– Manglende kompetanse

Selgere som har byttet jobb flere ganger på kort tid, får varsellampene til å lyse hos rekrutteringsbyråene.

– Hyppige jobbskifter kan være tilfeldigheter, men det får varsellampene til å blinke hos en rekrutterer. Det kan fortelle en historie om en ansatt som ikke klarer å tilpasse seg arbeidsgiver, eller kommer overens med kollegaer. Det forteller også at du ikke har opplevd de senere fasene i et arbeidsforhold og ikke vet hva som skal til for å lykkes der.

Avslutningsvis kommer han med et godt råd til selgere som ønsker å gjøre karriere.

– Finn en arbeidsplass med utviklingsmuligheter, og la det ta den tiden det tar. Ingen går fra selger til direktør på et år. Stiger du for fort i gradene, vil du mangle kompetanse på hvordan det er å være i drifts-og ekspertfasen, og det vil gjøre det vanskelig å lede andre som har vært der, sier han og legger til:

– Et gammelt jungelordtak i bransjen sier – du kan ha en dårlig sjef, du kan ha to dårlige sjefer, hvis du har hatt tre dårlige sjefer, da er du enten dårlig på å velge sjefer eller så er det ikke sjefen som er problemet.

Powered by Labrador CMS