Kristin Westreng Aas har skapt reaksjoner med sitt innlegg på LinkedIn.

Hodejeger om open to work-banner: – En ubegrunnet frykt blant arbeidssøkere

Kristin Westreng Aas mener gamle fordommer må slutte å forstyrre rekrutteringsporsessen.

Publisert

Kristin Westreng Aas jobber med salgs- og lederrekruttering i SalesJobs. Nylig postet hun et innlegg på LinkedIn, som har fått kommentarfeltet til å koke.

Aas tar bladet fra munnen og lufter sin frustrasjon rundt ryktene hun mener verserer rundt det å bruke «open to work»-banneret på sin LinkedIn-profil, for å signalisere at man er på jakt etter ny jobb.

«Jeg har sett anbefalinger om å IKKE bruke LinkedIns «Open to Work»-banner på profilen hvis man er arbeidsledig, ferdig med oppsigelsestiden eller permittert. Visstnok fordi man mister «overtaket» dersom en arbeidsgiver skjønner at du trolig er svært interessert i å tiltre en ny stilling nå – og at man generelt er mer attraktiv hvis man står i en stilling når man søker jobb.»

– I salgsbransjen er etterspørselen enorm akkurat nå. Det å signalisere at man er åpen for nye muligheter, medfører at man fort blir kontaktet av potensielle arbeidsgivere. Dessverre er mange bekymret for stigmatisering knyttet til arbeidsledighet, sier Aas til SALG24.

– Utelukkende positivt

Hun forteller at hun stadig vekk blir kontaktet av folk som er på utkikk etter nye muligheter. Det kan være erfarne selgere som vegrer seg fra å skru på «open to work» funksjonen i frykt for at noen skal tenke at de er i en vanskelig situasjon uten arbeid, og at det kan bli en ulempe i søkeprosessen.

– Den frykten kan være knyttet til kommentarer man har hørt tidligere, men for oss som driver med rekruttering er det ikke sånn det fungerer. Det stemmer ikke at verken vi eller arbeidsgiver tenker at det er noe galt i å signalisere at man er på utkikk etter ny jobb. Dette er en ubegrunnet frykt blant arbeidssøkere.

Aas vet at folk har forskjellige syn på dette, men understreker at de som driver med rekruttering anser synlig status om at man er ledig for oppdrag som utelukkende positivt.

– Det kan være flere grunner knyttet til frykten for å bruke dette banneret på profilen sin. Noen er bekymret for at nåværende arbeidsgiver skal få vite at man ikke trives på jobben, mens andre får et luksusproblem fordi de blir kontaktet av firmaer som ikke er en god match, eller i tråd med egne ønsker.

Hun mener likevel det er positivt at folk i nettverket blir opplyst om at du er tilgjengelig på arbeidsmarkedet, og at man plutselig kan få servert muligheter man ikke hadde fått dersom profilen indikerte at du var i jobb.

– Noe så horribelt

Videre i innlegget slår hun hull på enda en myte hun mener er knyttet til problemstillingen rundt banneret.

«Noen mener dette kan utnyttes av arbeidsgiver til å tilby dårligere betingelser enn hvis du tilsynelatende er mer «hard to get». Jeg gremmer meg når jeg hører slikt. Skulle noen tenke slik, eller utnytte dette – så vil du vel helst ikke jobbe med akkurat dem?» .

– Jeg baserer det jeg skriver på eget nettverk, hva som postes i sosiale medier og artikler som kommer opp når du googler temaet. Hele poenget med denne posten var å få fram at du aldri må la frykten for sånt hemme deg. Dersom noen skulle finne på noe så horribelt, ville du ikke jobbet der uansett. Dessuten ville det vært mer enn bare lønnsbetingelsene som hadde skurret i en søkeprosess hos en bedrift med så dårlige verdier.

Aas tror at dagens fokus på mangfold og inkludering vil bidra til å fjerne en del fordommer vi klarer oss godt uten.

– Min subjektive mening er at økt empati og forståelse bidrar til at man ikke lar fordommer forstyrre rekrutteringsprosessen i like stor grad som tidligere. Det er ikke så skrekkelig å ha et lite hull i Cv'en. Jeg tror noen holdninger i ferd med å endre seg, og jeg ser heldigvis tendenser til det i mitt eget nettverk.

Powered by Labrador CMS