Key Account Manager i Mer, Nicolas Brodal Benkheira

KAM-praten:

Nicolas Brodal Benkheira om selger-starten: – Ble nødt til å konfrontere sceneskrekken ganske umiddelbart i karrieren

Key Account Manager i Mer, Nicolas Brodal Benkheira, startet selger-karrieren som reiseleder.

Publisert Sist oppdatert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Mer, Nicolas Brodal Benkheira.

Mer er et ladeselskap eid av Statkraft, og har ladestasjoner over hele Norge. De samarbeider med store selskaper som Coop Norge, Obos, Olav Thon Gruppen og Burgerking.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt aller første møte med salg (B2C) var da jeg jobbet som reiseleder på diverse feriedestinasjoner. Da fikk jeg ansvaret for å holde velkomstpresentasjoner for nye gjester - det var høyt fokus på å selge inn våre utflukter og andre tjenester vi tilbød.

– Presentasjonen kunne ofte være for over 100 gjester fra både Norge, Sverige og Danmark - så jeg ble nødt til å konfrontere sceneskrekken ganske umiddelbart i karrieren.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Jeg har vært innom flere områder innenfor salg, alt fra møtebooking til strategisk forretningsutvikling. Jeg er takknemlig som har funnet et felt jeg trives godt i, og har en stor genuin interesse for. Bransjen jeg nå jobber i er fortsatt ganske fersk og i stor vekst - det har åpnet mange muligheter for meg.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Ekte lidenskap til bransjen man er i/hva man selger. Synes man noe er spennende, vil salgsferdighetene automatisk øke og den entusiastiske energien smitte over på kunden.

– Evnen til å virkelig lytte til kunden er også noe jeg anser som avgjørende for å lykkes godt med salg - det handler om å identifisere hva behovet er og hva som er viktig for kunden - med den informasjonen vil man finne den verdien som treffer hver enkelt kunde best.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– For mye fokus på "rask closing" kan ofte lede til kortvarige relasjoner. Dette fordi man for eksempel kun tenker på signatur i stedet for å sørge for at man faktisk kan leve opp til de lovede forpliktelser, og dermed beholde lojale og fornøyde kunder over lang tid.

– Mer sin evne til å levere bransjens beste kvalitet med fremtidsrettede løsninger gir meg som selger muligheten til å kunne selge med god samvittighet til kunder som blir.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Alltid bidra til at organisasjonen jeg jobber i når det neste målet, samtidig som at jeg bygger videre på personlige egenskaper og nettverk.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– "Learning by doing" er en meget effektiv måte å vokse på, men det har tidligere forårsaket et par tilfeller der jeg har sviktet på kunnskap om ganske grunnleggende ting ut til kunden.

– Dog er det beste i sånne tilfeller å rett og slett bare være ærlig ovenfor kunden, og si at man skal komme tilbake til dem med riktig informasjon snarest.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Ingen spesifikke selgerforbilder, det finnes mange flinke folk jeg lar meg inspirere av. Blant annet mine dyktige nåværende og tidligere kollegaer som har lært meg utrolig mye. Og ikke minst faren min, en utrolig god forretningsmann og farsfigur.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Det å kunne jobbe med noe som skaper verdi for folk, og dermed gjør hverdagen deres enklere og bedre er givende for meg. Ingen dager er like, og man lærer noe nytt i hvert prosjekt. Dessuten får jeg møte mange interessante mennesker jeg aldri ellers hadde fått møtt.

Powered by Labrador CMS