Cassandra Bakketeig Thomassen, Key account manager i P4-gruppen.

KAM-praten:

– En selger er ikke bare en selger, men en rådgiver. Den rollen må ikke undervurderes!

– Det handler om relasjoner og å lytte godt til og svare ut kundenes behov. Enten det er en dobbel Whopper med ekstra ost eller en radiokampanje med bra trøkk i riktig målgruppe, sier KAM i P4-gruppen, Cassandra Bakketeig Thomassen.

Publisert

– I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i P4-gruppen, Cassandra Bakketeig Thomassen.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt aller første møte med salgsbransjen begynner å bli noen år siden! Da jeg var 15 år jobbet jeg på Burger King, og der fikk jeg både flippet burgere, fritert fries og bedrevet salg. Det er noe litt annet enn hva jeg gjør i dag, for å si det forsiktig, men samtidig er selve kjernen ganske lik, synes jeg. Det handler om relasjoner og å lytte godt til og svare ut kundenes behov. Enten det er en dobbel Whopper med ekstra ost eller en radiokampanje med bra trøkk i riktig målgruppe. Det blir mest av det siste nå. Jeg har forresten et pro tip til deg som liker å spise på Burger King: Test ut fries dyppet i sirup. Takk meg siden.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– For å være helt ærlig, så var aldri planen min å bli KAM. Jeg har studert fem år i utlandet, og returnerte til Norge for litt over ett år siden. Pandemitilværelsen i Spania var seig, med full lockdown og portforbud, og helt tilfeldig så hørte jeg faktisk en stillingsannonse for jobben jeg har i dag på - nettopp - P4. Det hørtes spennende ut, og det var en pirrende tanke å komme seg hjem igjen til Norge. Jobbintervju ble gjennomført på Teams, og et par uker senere var jeg godt plassert hos Norges største kommersielle radiokanal. For en glede! Og det viser jo at radioreklame fungerer, kan du si.

– Jeg er veldig fornøyd med at jeg landet hos akkurat P4. Det er et tradisjonelt mediehus med solid historikk, som er godt foran i skoa for å levere gode redaksjonelle produkter - og da blir det min oppgave å gi våre annonsører gode kommersielle løsninger.Tidligere salgsjobber jeg har hatt har vært innen retail, og da er man jo velsignet med kunder som kommer inn døren. Vi har selvsagt mange faste kunder i P4, men min oppgave er primært å jobbe med newbiz. Jeg har ikke tall på hvor mange markedssjefer og andre jeg har snakket med det siste året, men nå er jeg veldig ofte ute for å forklare hvordan radioreklame fungerer, og hvorfor det for veldig mange er en fornuftig kanal å inkludere i mediemiksen.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Vi har to ører og en munn, og det er det åpenbart en grunn til. En selger bør aldri levere tilbud til en kunde uten å ha full kontroll på hva som er det faktiske behovet og den faktiske utfordringen som skal løses. I tillegg mener jeg kreativitet er en undervurdert egenskap også for oss selgere. Det er viktig å være uredd, ta litt sjanser og tenke utenfor boksen. Spesielt på radio, hvor vi tross alt kun har ørene til folk å spille på. Man sier ofte at de beste bildene får man på radio, men det kommer ikke av seg selv.Kort fortalt: En selger er ikke bare en selger, men en rådgiver. Den rollen må ikke undervurderes!

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Kanskje det å være utålmodig. Selv om vi har både års- og månedsbudsjett vi skal nå, så kan det være krevende om selgeren er “for mye på”. Kanskje får du ikke closet salget i dag, men ved å jobbe strategisk og langsiktig, så kan det bli en bedre og mer langvarig kunderelasjon. Jeg tror rett og slett flere selgere bør ha is i magen, og ikke være for opptatt av at kontrakten skal signeres akkurat denne uken.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

I likhet med de fleste som svarer på et sånt spørsmål, så vil jeg også utvikle meg, lære mer, bli utfordret og ta ansvar. Med tiden kan jeg godt tenke meg en lederstilling slik at jeg kan motivere og utfordre andre selgere. Enn så lenge har jeg det som plommen i egget med gode kollegaer i P4.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Jeg snakker mye i telefonen når jeg er på jobb. Dessverre rekker jeg ikke å lagre alle numre, og her forleden dag så ringte et ukjent nummer. Jeg var sikker på at det var en potensiell kunde jeg nettopp hadde snakket med, og fortsatte samtalen der den slapp. Det tok et godt minutt før stemmen i andre enden av røret ga beskjed om at han ikke skjønte noe som helst. Det var altså ikke samme person. Kanskje ikke verdens største flause?

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Det er mange flinke folk i denne bransjen! Selv om jeg har møtt dyktige folk hos byråer og annonsører, så må jeg nok trekke frem P4s egen Birgitte Løvaas. Hun har vært min mentor siden jeg startet, og er et råskinn av en selger. Et godt forbilde!

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg er en god, gammeldags people person, og er veldig glad i å møte folk. Det får jeg stor anledning til å gjøre i jobben min. Det passer meg ypperlig. I tillegg er det veldig motiverende å se at kunder lykkes med målene sine, og kommer tilbake for å kjøre flere radiokampanjer. Lite gleder meg mer.

Powered by Labrador CMS