Eirin Lilletvedt begynte å jobbe allerede som 10-åring. Nå er hun KAM i Nortura.

#KAM-praten:

Eirin sin største jobbflause: – Buksen min sprakk på vei inn i et møte

Eirin Lilletvedt forteller om sin største jobbflause i dagens sommerprat.

Publisert Sist oppdatert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Nortura, Eirin Lilletvedt.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Som datter av en kjøpmann har jeg vokst opp i butikk. Jeg stod engasjert på panterommet i 10-års alderen og begynte å jobbe lørdager da jeg var rundt 12. Jeg fikk tidlig innføring i butikkdrift, arbeidsmoral, viktigheten av et godt team, og ikke minst lærte jeg at i butikk har vi ikke tid til å gå – vi løper. Dette har vært med på å forme meg til den jeg er i dag.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Etter fullført mastergrad innen strategi og ledelse i København, stod min første jobb i Red Bull for tur. Drømmejobben for meg som nyutdannet. Jeg startet i en «potet-stilling» og var såvidt innom flere av avdelingene. Jeg fant fort ut at salg var det som fortsatt lå mitt hjerte nærmest, og fikk muligheten til å bli en del av teamet som KAM mot New Business og KBS. Siden har jeg blitt i rollen, også i Nortura, men nå mot DVH.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Jeg mener at det er undervurdert å lytte. Den viktigste jobben til en KAM er å forstå kundens utfordringer og muligheter. Det finner man best ut ved å stille spørsmål. Men, det er klart det er lov å utfordre.

– Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?

– KAM-rollen er en bred tittel med stor variasjon i ansvarsområde og arbeidsoppgaver. Men å være ydmyk, imøtekommende og å ha et kundeorientert fokus for å skape et konstruktivt samarbeidsklima, mener jeg en KAM kommer langt med. Til syvende og sist jobber både KAM og kundens innkjøper mot samme mål.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Jeg har gjort mange flauser i jobbsammenheng, det tror jeg de fleste har. Det er sånn vi utvikler oss og blir bedre! Noe av det flaueste må ha vært da buksen min revnet en av de første ukene i ny jobb, like før jeg skulle i møte. Det kan jeg heldigvis le litt av i dag.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg trives i en dynamisk arbeidshverdag med mange baller i luften, og motiveres av å se resultater både på kort og lang sikt.

I Nortura jobber vi med løpende muligheter og utfordringer, og det er høy fart i daglig business. Vi jobber også med store viktige ting som påvirker norske matvaner på lengre sikt. Nortura har en kompleks og interessant verdikjede og et stort samfunnsansvar. Det er jeg stolt av å være en del av.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Jeg har alltid blitt motivert av utviklingsmuligheter, enten det er i form av større kunder eller et neste nivå. Det er ingen hemmelighet at jeg ser for meg å klatre videre, men alt til sin tid. En quote jeg har hatt med meg siden studietiden og som står sterkt for meg er:

«Before you are a leader, success is all about growing yourself. When you become a leader, success is all about growing others». Så akkurat nå ønsker jeg å dra med meg mest mulig læring i stillingen jeg er i for å bli en så god KAM jeg kan.

Powered by Labrador CMS