Salgsdirektør i Metro Sounds, Yvonne Stikbakke, oppfordrer til å involvere hele salgsavdelingen i opplæringsprosessen.

Yvonne mener grundig opplæring er nødvendig for å beholde de gode selgerne

– I dagens arbeidsmarked må vi som arbeidsgivere jobbe for å ta vare på de nye ansatte vi får inn – hvis ikke vil de forsvinne.

Publisert

– Det kan være ganske overveldende å begynne i en ny jobb. Man er spent, og lurer på hvordan alt fungerer. Kanskje grubler man på hvordan man blir oppfattet, og om man i det hele tatt kommer til å bli likt av de andre kollegaene. Å komme inn i et nytt selskap kan gi et lite kultursjokk.

Det sier salgsdirektør i Metro Sounds, Yvonne Stikbakke, til SALG24.

Nylig tok hun imot en ny ansatt, og har satt av en måned til opplæring av den nye selgeren. Stikbakke tror en grundig onboarding-prosess, går hånd i hånd med trivsel og godt arbeidsmiljø.

– Som selger kommer man inn i et maskineri som ofte preges av høy turnover. Jeg tror det er ekstremt viktig for våre kunder at vi har stabile rådgivere, og i dagens arbeidsmarked må vi som arbeidsgivere jobbe for å ta vare på de nye ansatte vi får inn – hvis ikke vil de forsvinne.

– Etterlatt seg gull

Salgsdirektøren husker godt da hun ble ansatt hos det som den gang het Radio Metro, for ni år siden. Da ble hun henvist til salgsavdelingen, og tildelt en pult og en PC sammen med salgsmalen. Deretter fulgte et; «lykke til, og spør om du lurer på noe».

– Jeg er heldigvis ikke redd for å spørre, og hadde mange års erfaring fra telefonsalg. Men det hjelper ikke å ha lang erfaring hvis du ikke klarer å besvare kundenes spørsmål, og jeg hadde svært lite kunnskap om radiobransjen den gangen.

Heldigvis for Stikbakke jobbet hun under en av radiohistoriens største pionerer, Rune Remøy, som var fungerende salgssjef i Radio Metro på det tidspunktet.

Remøy gikk bort i 2018, men det Stikbakke har sett i etterkant, er at han har etterlatt seg gull, hva gjelder faglig kunnskap knyttet til radio.

– Han har skrevet bøker, og en hau med notater som ligger lagret i systemet vårt. Jeg har brukt en del tid på å nøste opp i alt, og få et system på det, slik at det er mulig å bruke til opplæring av nye selgere i selskapet.

– Roe ned salgspitchen

En diskusjon som går igjen internt i Metro Sounds er spørsmålet om hva som er viktigst; Å ha fullt fokus på å booke møter, eller bli så faglig sterk at man dermed trenger færre møter?

– Jo bedre du kjenner produktet du selger, desto enklere er det å spørre kunden de riktige spørsmålene. Jeg tror det er smart å roe ned salgspitchen, og ikke være så opptatt av å selge i alle møtene, men heller fokusere på å lytte til kundene, sier hun og fortsetter:

– Når man ansetter nye selgere er man dessverre for opptatt av at de skal komme i gang med salget og begynne å tjene penger. Selv tror jeg det er lurt å senke forventningene, og tenke at alle salg den første måneden er en bonus. Det første man må forstå som en ny ansatt er kulturen internt i bedriften.

Felles mål

Stikbakke mener det er undervurdert å la ferske selgere få muligheten til å fordøye all den nye informasjonen, og stoppe opp og føle på glede og mestring over de små tingene i starten.

– Det er alfa omega at man klarer å skape trygghet nok til at de nye tør å stille spørsmål, og at de sitter igjen med en følelse av at det har vært en fin dag på jobb, og at de gleder seg til å komme tilbake.

– Hva er ditt beste råd til ledere som tar imot nye selgere?

– Jeg anbefaler å ha en kort oppsummering hver uke. Det er nyttig fordi man som leder får en oversikt over hva de har fått med seg, og hva som bør være neste fokusområde. I en bedrift hvor alt går av seg selv, er det lett å glemme at en som er ny ikke kan det vi andre tar som en selvfølge.

Det andre tipset fra salgsdirektøren er at en leder aldri bør tro at de er best på alt.

– Det er mest sannsynlig mange her som er flinkere enn meg, og derfor skal man som sjef aldri være redd for å involvere andre ansatte i opplæringsprosessen. Jeg har aldri vært opptatt av at folk skal se på meg som en sjef – vi er et team som jobber mot et felles mål.

Powered by Labrador CMS