Emil Nygård, Henrik Berge Syvaldsen og Morten Gilje har startet Cool Commerce Group. Neste steg blir det internasjonale markedet.
Emil Nygård, Henrik Berge Syvaldsen og Morten Gilje har startet Cool Commerce Group. Neste steg blir det internasjonale markedet.

Unge gründere omsetter for millioner – vil nå en milliard kroner innen 2026

For to måneder siden lanserte de Netthandel Akademiet, og planen er å se mot det internasjonale markedet.

Publisert Sist oppdatert

Tre unge gründere fant hverandre, og gikk sammen om å starte det som i dag heter Cool Commerce Group.

Henrik Berge Syvaldsen (22), Emil Nygård (18) og Morten Gilje (21), har en ambisjon om å både investere og dyrke frem nye brands, samt utfordre normen innenfor de aktuelle merkene.

I dag er de et holdingselskap med eierandel i fire ulike selskaper, med store planer for framtiden. Nylig lanserte de Netthandel Akademiet.

– Dette er Norges første og eneste akademi for folk som vil lære seg alt om netthandel. Vi skal blant annet lære studentene branding, markedsføring, cashflow og alt annet som kreves for å bygge en profitabel nettbutikk. Vi skal utfordre eksisterende markedsføringsutdannelse, og gi den veiledningen vi gjerne skulle hatt selv, da vi startet opp, sier Gilje.

Nygård er enig med makkeren sin, og mener markedsføringslinjene er ulogisk.

– Jeg mener at de du kan lære noe av, er de som har praktisk erfaring selv. Det nytter ikke å kun lære bort denne utdannelsen i teoretiske ledd. Vi holder på med dette hver dag. Vi har gått på mange smeller, og gjøre det enda. Og det er den type kunnskap som er mest verdifull å få, sier Nygård.

Personlig veiledning

Foreløpig er de forsiktig med å ta inn for mange studenter på akademiet, fordi de ønsker at kvaliteten i gruppen skal opprettholdes. Derfor er det kun ti studenter som har fått plass i første omgang.

– Først tar vi en times lang samtale med de som søker, for å se om vi kan hjelpe dem. Omsetter man allerede for hundre millioner, er det ikke vi som skal hjelpe de til å nå en milliard, sier Gilje.

Opptaket består av den overnevnte kartleggingssamtalen, og en quiz, som skal bidra til at de kommer frem til hva som er den riktige løsningen for søkeren.

De som kommer inn får tilgang til forskjellige moduler, som gjennomføres av de tre gründerne. Men de har også eksterne samarbeidspartnere.

– Vi henter inn hjelp på de feltene vi ikke er gode nok på selv. Eksempelvis får de hjelp til kapitalinnhenting, merkevareregistrering og i tillegg har vi en regnskapsfører med på laget, opplyser Gilje.

Studentene ved akademiet får tilgang til all veiledning, og det er opp til hver enkelt i hvilket tempo man gjennomfører kurset.

– Noen kan runde det på en måned, mens andre bruker et år. Men vi kommer hele tiden til å supplere med flere moduler og mer kunnskap. Så når du har rundet det, vil det alltid komme noe nytt. Alle får også fire timer med personlig veiledning i uken, forteller Nygård.

– Sitter på kule ideer

De tre gründerne omsetter for nærmere tre millioner kroner i måneden, som tilsvarer en omsetning på mellom 25-30 millioner i året.

– Vi gir oss ikke før vi når en milliard. Neste år har vi planer om å skalere til utlandet, røper han.

Trekløveret har en langsiktig strategi om å bygge merkevarer som tilbyr produkter av verdi og kvalitet, og som resulterer i at kunden vil komme tilbake å kjøpe mer.

– Målet er å ansette starplayers. Engasjerte mennesker som elsker det de driver med, og som er lærevillig. Vi legger vekt på personer som ikke bare er dyktig, men som ønsker å bli enda dyktigere, sier Syvaldsen.

I dag kan de tilby produkter som Vivvoe, briller som blokkerer blålys fra skjerm, betakaroten fra Tanglow, treningsvesten TrainX og elektriske hjelpemidler fra Enavia.

– Vi har fokusert sterkt på disse merkene, men kan røpe at vi er i planleggingsfasen med et nytt produkt nå. Vi sitter på mange kule ideer, men å holde fokus på det vi jobber med, er vel så viktig hvis man skal tenke langsiktig. Hvis vi skal investere i flere produkter, må vi ha et større team og riktig struktur, sier Gilje.

De er tydelig på at de ikke ønsker å selge bare for å selge.

– Vi vil gjøre en grundig vurdering av produktene for å være sikker på at det vil utgjøre en forskjell for kundene våre. Vi skal utvikle ting som har en hjelpsom effekt i kundens hverdag, sier han.

Avslutningsvis deler de sine tre beste tips for deg som sitter med en gründer i magen:

1. Ikke tenk, bare gjør.

2. Finn folk som gir deg aksept, og som du samarbeider godt med. Vi er et levende bevis på at det ikke alltid lønner seg å være helt like, men at ulikhetene blir en styrke i gruppen.

3. Begynn enkelt. Åpne et tomt dokument og begynne å notere. Hva slags type marked du vil inn i, navn på selskapet – alt du kommer på. Begynn med noe du har lite kontroll på og la det vokse.

Powered by Labrador CMS