Salg - og eventansvarlig i Eldorado Esport, Kim Borg

Slik jobber event-sjefen med salg: – En B2C-kunde i dag kan fort være en B2B-kunde i morgen

Den nye salgssjefen i Eldorado Esport, Kim Borg, mener selgere bør slutte med pitcher, og heller spille på følelser. Selv har han med seg mye lidenskap i den nye jobben.

Publisert

Kim Borg, salg- og eventansvarlig i Eldorado Esport, har gått fra strømbransjen til å la lidenskap bli jobb.

Borg startet i jobben i selskapet 1. august. Her har han ansvaret for å ta vare på gjester og partnere innenfor B2B.

– Jeg føler meg litt som en potet. Men slik blir det i et lite selskap, vi er bare sju stykker, sier Borg, og legger til at i tillegg til de sju ansatte har selskapet et crew med deltidsansatte på 20 stk.

Men navnet til tross, det er langt ifra bare Esport selskapet driver med. Både konserter og missekonkurranser arrangeres i lokalene midt i sentrum.

– Fordelen er at det er et supersentralt lokale som mange har et forhold til. Men det er mange som ikke vet hva vi har her, så det er mye proaktiv jobbing, og jobbing for å få kundene til å komme innom for å se lokalet. Og når jeg får de hit begynner de små grå å mimre, sier Borg.

Han forteller at de snart er fullbooket ut året.

– Vi prøver å nå ut ganske bredt.

12 år i strømbransjen

– Hvordan er det å ta Cold calls? Preges det av stigma til gaming – bransjen?

– Det er stigma. Men samtidig er det nå 35 godkjente Esport-linjer i Norge, og det begynner å bli mer sosial aksept rundt det, sier Borg og legger til at det nå er en større tilhørighet.

– Og så er det mange voksne som nå har et forhold til gaming og esport.

Selskapet har både B2C og B2B kunder, og Borg forteller at de jobber for å ha samme service for store og små.

– En B2C-kunde i dag kan fort være en B2B-kunde i morgen. Mange kommer hit på en vennekveld eller «afterwork», og så er de i et IT-selskap som skal ha en konferanse. Da tenker de på oss.

Borg har jobbet med salg og marked de siste 17 årene.

– Jeg skulle egentlig bli kokk, og så hadde jeg jobb med telefonsalg ved siden av. Og så valgte jeg den veien.

Borg har blant annet vært tolv år i strømbransjen, i NorgeEenergi, hvor han hadde ansvaret for oppstarten av B2B-satsingen til selskapet. Den nye stillingen er en helt annen bransje.

– Jeg har alltid likt å game. Nå har det blitt en livsstil. Og det å jobbe med lidenskapen hjelper veldig når jeg snakker med gjester og partnere at det er noe jeg brenner for, sier han og legger til:

– Jeg har også en lidenskap for fotball, som går hånd i hanske med jobb, da vi også skal ha fotball-eventer hos oss fremover.

– Mer fokus på det emosjonelle

Og etter mange år som selger har Borg sett mange salgsteknikker som ikke fungerer.

– Jeg er ikke fan av typisk pitching. Jeg føler salgsbransjen har fornyet seg veldig de siste årene, og at vi nå er bedre på å ha fokus på profiler og fargekoder, sier Borg og utdyper:

– Det å ha mer fokus på det emosjonelle planet og forstå både gjestene og ønskene er veldig viktig. Jeg prøver å ha en dialog som passer til profilen.

– Mange selgere gjør det samme hver dag, og bruker samme pitch hver dag. Og det fungerer kanskje bra i strøm og mobil-bransjen. Men så møter man dager hvor man ikke har like mange salg, og mange selgere er nok uvitende om hvorfor det skjer, at det har med pitchen å gjøre, sier Borg og legger til:

– Hvis man kjører samme taktikk hver dag, fungerer det sju av ti dager. Men hvis man heller justerer seg etter kunden, og legger seg på kundens nivå, kan man ha salg ti av ti dager. Og det snakkes det for lite om i bransjen.

– Er det like lett når man jobber med B2B? Hvordan gjør du det med et selskap?

– Da handler det om å finne den som tar avgjørelser. På store eventer er man i dialog med flere. I en ledergruppe er det fort tre fire personer du må innom. Og man må kanskje bruke litt forskjellig tid på alle, men du trenger ikke blidgjøre alle, nødvendigvis. Du trenger bare å lytte til alle.

Borg legger til at et salg i store bedrifter fort skal innom flere.

– Det er mange som skal føle seg sett og hørt. Men så alltid en som sitter med siste ordet.

Powered by Labrador CMS