Tor Magnus Kolflaath i Inbound

Dette mener Inbound-gründeren om B2B-salg: En treårsplan er den viktigste nøkkelen

– Det tar tid å bli kjent med kundene sine. Det hjelper ikke å bare ha skryt i en annonse og si «hei, stol på oss, vi er kjempeflinke!», sier Tor Magnus Kolflaath i Inbound.

Publisert Sist oppdatert

På et frokostseminar hos Inbound ga styreleder og gründer Tor Magnus Kolflaath sine beste tips for hvordan man skal drive markedsføring for B2B-bransjen.

– Selv om det står markedsføring her, så handler det også om salg. For driver du ikke med markedsføring, vil du slite med salg.

Han forteller at en ting kan være forskjellen mellom de selskapene som lykkes med markedsføringen og de som ikke gjør det.

– Man må ha en plan. Det kan være tre år, fire år, fem år, men man må heve blikket og tenke så langt fremover, sier han og legger til:

– Jeg mener at en treårs markedsplan er den viktigste nøkkelen innen B2B.

Tar tid å bli kjent

Han legger til at det ikke betyr at man skal legge konkrete planer for poster på sosiale medier to år fram i tid.

– Men hvis målet er at selskapet skal være tre ganger så stort innen fem år, så kan man ikke kun legge en plan for sosiale medier-strategien for neste uke. Da må du se det store bildet.

Kolflaath sier at innen 2025 vil 80 prosent av B2B-salget foregå i digitale flater og at det er viktig å huske på.

– Og det tar tid å bli kjent med kundene sine. Det hjelper ikke å bare ha skryt i en annonse og si «hei, stol på oss, vi er kjempeflinke!», det er ikke sånn man får tillit, sier han.

– Det finnes ingen kvikkfiks. Du bruker fort ett til to år for å vise at du har peiling. Og da først begynner kanskje kundene å titte innom nettsiden, sjekke dere ut, og man kommer kanskje i snakk og inn i en kjøpsprosess.

Han legger til at det for Inbound Marketing også tar ett til to år.

– Det er selvfølgelig forskjellig fra bransje til bransje, men over ett år må man forvente, sier han.

Ha med ledelsen

Og Kolflaath er klar på at når salg og markedsstrategier skal legges, må ledelsen også være med.

– Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det ikke er spesielt lurt å sette i gang store markedskampanjer og salgskampanjer uten å ha sjekket med ledelsen, og legger til:

– Nå driter styreleder i hvor mange visninger man har på nettsiden. Men de langsiktige målene, hvor skal vi? Det er alle interessert i, sier han og legger til:

– De trenger ikke å vite hva det neste webinaret er, hva den neste podkasten er, eller den neste annonsen på LinkedIn skal dreie seg om. Det er ikke så viktig, men vi må være trygge på hovedretningen.

Og han mener det også er viktig at alle drar i samme retning.

– Når man er et selskap på tusen ansatte skal man liksom ikke ha et allmøte hver uke for å snakke om markedsføring, da er det mer for salgsavdelingen. Men i små bedrifter er det viktig at alle er involvert.

Powered by Labrador CMS