Camilla Visjø deler sine beste tips til bedrifter som ønsker å lage en egen podkast.

Har du vurdert å lage en B2B-podkast? Da bør du få med deg disse tipsene

Camilla Visjø oppfordrer bedrifter til å bruke podkast som et virkemiddel for å bygge merkevare.

Publisert

– Podkast er åpenbart en unik kanal for B2B-bedrifter. Her kan man dele fagkunnskap og nå ut til mange potensielle kunder. Men før du går i gang, er det en del kriterier som bør være på plass, sier salgssjef i Inbound, Camilla Visjø til SALG24.

Inbound hjelper norske små og mellomstore bedrifter med B2B-markedsføring, og lanserte «Inboundpodden» for to år siden.

– Vi valgte å hive oss på podkastbølgen, og ville teste plattformen selv før vi anbefalte det videre til kundene våre. Erfaringen hittil, viser at det er en gylden mulighet til å bygge merkevare og økt synlighet.

Visjø har imidlertid noen tips til bedrifter som ønsker å benytte seg av den populære kanalen.

Aldri bruk plattformen til å selge produktene dine.

Det gjelder generelt i all type markedsføring, men spesielt i et podkastformat. Lytterne er der enten for å lære noe nytt, eller for å bli underholdt. Ikke for å undersøke hva de skal kjøpe for bedriften sin.

Når det er sagt, gjør vi ikke dette kun for moro skyld. Vi ønsker å bruke det som en salgskanal, men det gjør vi indirekte ved å dele relevant fagkunnskap.

De som skal snakke i podkasten må ville det.

– Det er kritisk at alle som skal delta i podkasten både vil, og har forutsetninger for å gjøre det. Det er et dårlig tiltak å tre over hodet på ansatte som verken har motivasjon eller et ønske om å bidra.

En annen viktig faktor er at den som skal snakke har en ålreit stemme å lytte til, og samtidig føler seg komfortabel med å være i en intervjusituasjon.

Bør være mer enn et pilotprosjekt.

– En podkast bør aldri være et venstrehåndsprosjekt. Det finnes nok av folk som har lansert to episoder, og kjent på at det ble for slitsomt og tidkrevende. Vi anbefaler alle å holde på i minst et år, og gjøre nøye forberedelser.

Planlegg episodene. Alt fra når de skal ut, og hva de skal handle om. Finn ut hva din målgruppe er ute etter, og lag en tydelig plan og strategi. Her er det nok mange som bommer. Gjør man det «fort og gæli», er sjansen stor for at det sklir ut og ikke blir noe man klarer å følge opp.

Lag relevant innhold.

– Det er lett å snakke om ting man selv synes er interessant, og glemme hva målgruppen helst vil lære om. Gjør undersøkelser, snakk med kunder, og spør de som jobber på gulvet i bedriften din. Da får du en pekepinn på hvor teknisk du kan prate, og hvilke gjester det kan være interessant å invitere.

– Hva er fordelen med å lage en B2B-podkast?

– Podkast er en plattform i vekst som stadig flere benytter seg av. Det er fortsatt få B2B-selskaper som har en egen podkast, så her er det fult mulig å ta lederposisjon i markedet, svarer hun og legger til:

– I tillegg er det en måte å nå ut til potensielle kunder på. Kunnskapsdeling er tillitvekkende, og samtidig er det en gylden mulighet til å vise hvor kunnskapsrike medarbeidere som jobber i bedriften din. Dessuten opplever jeg at små bedrifter fremstår større og mer profesjonelle når de har en egen podkast.

Inbound har hatt god effekt av «Inboundpodden», og kan i dag skryte av at de har omkring 500 lyttere per episode.

– Podkast er åpenbart en bra plattform – så lenge man gjør det riktig.

Powered by Labrador CMS