Ny podkast kun for selgere: – Ingen snakker om salg
I første episode diskuterer de myter om salg og selgere.
I den splitter nye podkasten «Salgsrommet», snakker Ståle Lindblad og Morten Gabrielsen utelukkende om salg og selgeryrket.
– Verdens nest eldste yrke fortjener sin egen podkast på norsk. I «Salgsrommet» tar vi for oss alle sider ved det å være selger, forteller Lindblad til SALG24.
Duoen har selv jobbet med salg hele livet, og håper podkasten kan bidra til at selgeryrket kan være noe man er stolt av.
– Før påske holdt jeg et foredrag for 50 selgere, og alle var enige i at vi trenger flere arenaer hvor det snakkes om bransjen. Ingen snakker om salg. Det finnes lite utdannelse og podkaster som kun diskuterer salgsfaget, og faglig påfyll kommer stort sett fra interne salgskurs i regi av bedriften man jobber for.
– Myter om selgere
I første episode som allerede er tilgjengelig for lytterne, diskuterer de myter om selgere.
– Folk som ikke driver med salg har noen ideer om salg og selgere, som vi mener det er nødvendig å snakke om.
– Hvilke myter er det snakk om?
– Blant annet at selgere må være utadvendte, eller at de kun driver med wining and dining uten å jobbe. Eller teknikere som hevder at selgere bare lover og lyger, og at kundeservice får ansvaret for å rette opp i etterkant, svarer han.
Lindblad mener de beste selgerne ikke nødvendigvis er utadvendte eller har behov for å promotere seg selv.
– De ivrigste selgerne som har behov for å «stå på bordet», gjør det for å kompensere for at de ikke er så gode. Man må tørre å snakke med kundene, men det er ikke de mest høylytte som er de flinkeste selgerne. De som gjør det bra vet at det er viktigere å lytte enn å prate.
– Skikkelig tøft
Podkasten skal skjenke lytterne en ny episode annenhver uke, og denne uken er det ulike salgsmetodikker som står på menyen.
– Salg er verdens kuleste jobb når det går bra, og skikkelig tøft når det er siste dag i kvartalet og du ikke har nådd budsjett. Neste alle bedrifter har en salgsavdeling, og selgere er like viktig som alle andre funksjoner i et selskap.
De to kompanjongene har planer om å invitere gjester til podkasten, og håper lytterne kommer med tilbakemeldinger på hva de vil høre om.
– Vi vil ikke bare snakke om det vi synes er viktig, men håper å treffe det lytterne synes er mest interessant.