Christoffer Bertilsson holder workshop i markedsføring gjennom LinkedIn.

Slik kan LinkedIn brukes effektivt i B2B-markedsføring

Christoffer Bertilsson er ikke i tvil om at norske B2B-selskaper har mye å hente på den sosiale plattformen.

Publisert

Christoffer Bertilsson har drevet foretaket LinkedKurs i en god stund. Han er klokkeklar på at skandinaviske bedrifter, men kanskje norske bedrifter spesielt, har mye mer å hente på LinkedIn.

– Jeg har undervist i over åtte år nå, og mye har endret seg i løpet av den tiden. Likevel kan veldig mange B2B-selgere og bedrifter utnytte LinkedIn bedre og integrere det mer i arbeidet sitt. LinkedIn kan brukes både for å holde seg «top of mind» hos de beste potensielle kundene og for å øke salget til eksisterende kunder hvis det gjøres riktig, sier Bertilsson til SALG24.

Årsaken til dette er at plattformen er skreddersydd for det profesjonelle jobbmarkedet. På LinkedIn finnes alle som er interessert i å selge, kjøpe eller knytte relasjoner i jobbsammenheng, fremhever han.

– Den nye generasjonen selgere vil ha betydelig bedre forutsetninger for å dra nytte av LinkedIn, fordi de er mer vant til sosiale medier. Samtidig har mange på LinkedIn mye å lære når det gjelder å kommunisere effektivt og det å bruke LinkedIn strategisk i B2B-salgsprosessen.

Må brukes riktig

Bertilsson mener mange norske bedrifter er flinke til å være på LinkedIn og følger med på andre aktører der. Men når det gjelder å faktisk ta det i bruk til å markedsføre seg selv, er de ikke like gode.

– Jeg tror vi er litt bedre på dette i Skandinavia enn generelt globalt. LinkedIn er effektivt hvis det brukes riktig. Det handler om å være aktiv, legge ut ting ofte, og om merkevarebygging og tankelederskap. Med strategisk innhold rettet mot vår B2B-målgruppe vil de bevege seg videre i vår kjøpsprosess.

Riktig sted

På LinkedIn får man et publikum som følger med på deg på en helt annen måte, mener Bertilsson.

– Nå er det rundt 880 millioner brukere på LinkedIn, men mindre enn ett prosent av disse legger ut noe ukentlig på sine personlige LinkedIn-profiler. Hvis man er aktiv på riktig måte med personlige LinkedIn-profiler og når de riktige menneskene på LinkedIn med riktig innhold, kan man skape en god konkurransedyktig posisjon relativt raskt, spesielt i B2B.

Han tror mange undervurderer hvor kjøpeklar mange på LinkedIn faktisk er. Mange er på utkikk etter nettopp det som du selger.

– Hvis merkevarebygging og tankelederskap gjennom LinkedIn på denne måten lykkes, vil kundene bedre vite hvem du er og hva du kan hjelpe til med. Dette kan også gi varmere leads til potensielle salg, og ikke mange legger nok vekt på det i Norge i dag.

Powered by Labrador CMS