Kristian L. Thomassen i Falk Media er i stor grad optimistisk til kunstig intelligens i salg.

Kunstig intelligens i salg: – Åpner mange muligheter for B2B-markedsføring

Kristian L. Thomassen mener kunstig intelligens vil bli svært viktig framover. Spesielt én form for markedsføring vil merke utviklingen.

Publisert

Kristian L. Thomassen er seniorrådgiver i markedsføringsbyrået Falk Media, som holder til i Kristiansand.

Han har jobbet med B2B-markedsføring en god stund. Nå spår han store forandringer i 2023 og årene framover.

– Kunstig intelligens er revolusjonerende, og det vil åpne mange muligheter innenfor B2B-markedsføring. I første omgang vil dette merkes i form av tekstforfatting, bilder og innholdsproduksjon. Altså innholdsmarkedsføring, sier Thomassen til Salg24.

Gjennom eksperimentering med programvaren ChatGPT har han oppdaget flere muligheter.

– De to siste innleggene i bloggen til Falk Media er skrevet ved hjelp av ChatGPT. Noen ganger fungerer den også som en nettbasert sparringspartner, og den kan i større grad brukes til å lage annonser.

Kan tilpasses

Chat-roboten blir «smartere» for hver interaksjon en har med den. Derfor kan den også tilpasses til hver enkelt bedrift.

– Det frigjør mye tid. Og dersom den lager en tekst du ikke er helt fornøyd med, kan jeg si fra om at noe mangler og at jeg vil ha mer om for eksempel eiendomsbransjen. Dette er den nye kalkulatoren, som hjelper med å lage skreddersydd innhold, sier Thomassen.

Samtidig sier han at det finnes ulemper med den brå utviklingen. Noen vil kanskje oppleve å få færre jobber som følge av at digitale verktøy tas i bruk.

– For oss som markedsførere lager dette en snarvei til veldig mye. Men det er selvfølgelig en bakside også. Jeg synes det er kjipt med tanke på fotograf-yrket for eksempel. Det er mange dyktige fotografer der ute som vi fremdeles bruker, men som kanskje vil merke dette framover. Her er det i hovedsak snakk om verktøy som MidJourney og DALL·E. Det samme gjelder tekstforfattere. Men dette er utviklingen.

Litt galskap

Selv om Thomassen mener endringene som kommer med kunstig intelligens er viktige, er han usikker på hvor mange B2B-bedrifter som ser potensialet. Han tror mange vil vente litt med å ta det i bruk og sende andre som «prøvekaniner».

– Jeg har en filosofi som jeg kaller for ti prosent galskap. I dette tilfellet innebærer det å dedikere ti prosent av markedsføringen sin til å prøve noe helt nytt. Du må tørre å gjøre noe som ikke alle andre gjør. For hvis du bare som alle andre, så blir du like god som alle andre.

Han legger til at verktøyene som finnes nå også egner seg for andre former for markedsføring, ikke bare innholdsproduksjon.

– Kunstig intelligens fungerer også bra i sosiale medier, der innleggene bør spisses etter hvilken plattform det er snakk om. Noen ganger kan algoritmene ha bedre muligheter enn deg selv til å finne interessere kunder.


Powered by Labrador CMS