Kirsten Jarneid tror Vipps kommer til å se en positiv trend for faste betalinger i lang tid fremover.

Etter en treg start opplever nå Vipps rekordsalg av abonnementer

Vipps tror de kun har sett starten på hvordan faste betalinger vil utvikle seg.

Publisert

Første kvartal i år hadde Vipps en vekst på hele 280 prosent i volum i faste betalinger, sammenlignet med samme periode i 2021.

– Den største veksten kom innen veldedighet og digitale medier, inkludert ulike avisprodukter. Vi ser også en markant økning innen et hav av andre segmenter som blant annet matkasser, treningssentre og idrettsklubber, sier produktsjef i Vipps, Kirsten Jarneid i en pressemelding.

Vipps har også en økning i antall transaksjoner på 180 prosent og antall brukersteder på 206 prosent, sammenlignet med samme periode i 2021. Veksten står i sterk kontrast til den trege starten Vipps opplevde i perioden etter at faste betalinger ble lansert våren 2020.

– Det var først mot slutten av 2020 at utrullingen fikk fart, før det gikk rett til værs i 2021. Nå ser vi aktører i stadig nye og til dels umodne bransjer tilby kundene sine abonnementsløsninger. I tillegg til å være kundevennlig, bidrar nemlig tjenesten også til at aktørene som tilbyr den får en sikrere og mer forutsigbar inntjening. Utviklingen gjør at jeg tror vi kommer til å se en positiv trend for faste betalinger i lang tid fremover.

Jarneid peker på tre faktorer som må være på plass for at en bedrift skal lykkes med faste betalinger.

– Aller viktigst er det å ha et godt produkt, enten om det er snakk om innhold, brukeropplevelse eller en god sammensetning av fysiske produkter. I tillegg må betalingsmidlene være oppdatert slik at de faste trekkene gjennomføres uten knot. Og sist, men ikke minst må selve kjøpet gå kjapt, og brukeren må føle seg trygg på hva hen betaler for og hva vilkårene er, sier han.

Powered by Labrador CMS