På scenen under Lov og Rett, forteller Kristiane Aarvik om regelverket for netthandel.

Dette bør du vite om du driver med salg og markedsføring på internett

– Både tilsynet og mediene har økt fokus på overtredelse av en del regelverk.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag var det duket for arrangementet Lov og Rett, i regi av ANFO.

På scenen sto blant annet Managing Associate i advokatfirmaet Wiersholm, Kristiane Aarvik.

Hun var invitert for å snakke om markedsføring og salg på internett, og regler knyttet til dette.

– Netthandler har kommet for å bli, og øker i stadig i omfang. Det som skiller netthandel fra tradisjonell handel er at man ikke får møte selger direkte og se produktet før man bestemmer seg. Dette gjør at man har behov for noen særskilte regler, sier Aarvik.

Forbrukerbeskyttelse blir enda viktigere når man handler på nett. Det er mange regler å holde styr på, men advokaten tar oss gjennom et utvalg hun mener er grunnleggende om man driver nettbutikk.

Dokumentasjon

– Både tilsynet og mediene har økt fokus på overtredelse av en del regler, så det kan være smart å inneha noe kunnskap for å unngå brudd på regelverket. Derfor tar vi en gjennomgang på alt fra markedsføringstidspunkt, avtalevilkår, inngåelse av avtale, betaling og oppfyllelse av avtalen.

Ifølge markedsføringsloven er det forbudt å drive villedende markedsføring. Det du fremsetter skal være sant, og du må kunne dokumentere dette. I tillegg er det forskrifter om sammenlignende reklame, og prismarkedsføring.

– Ved salg på nettet er opplysninger om pris helt sentralt, og den skal fremgå på en tydelig måte for kunden. Det kreves også at summen du oppgir er den totale prisen på produktet, og at den inkluderer avgifter knyttet til toll og eventuell merverdi.

Bruker man salgsfremmende uttrykk med løfte om å være billigst, må denne påstanden være sann og dokumenterbar. I tillegg skal man opplyse om produktets førpris.

– Utover pris er det viktig å vurdere informasjonen som oppgis om produktet. Tenk gjennom om markedsføringen som blir gitt inneholder riktige opplysninger, eller om den utelater informasjon som er nødvendig for at forbruker skal kunne ta et informert valg.

Neste steg er at kjøper tar en beslutning, og da ønsker selger å stille noen avtalevilkår.

Her står reglene beskrevet i markedsføringsloven, hvor det blir lagt til grunn en rimelighetsvurdering. Det betyr at det skal være en balanse mellom partene og klarhet i kontraktsforholdet.

– Lovbrudd underveis

– For å oppfylle kravene bør du tenke på at det skal være et enkelt språk, rimelig lengde og tydelig for kjøper å forstå. Det er forbudt å favorisere næringslivet. Et eksempel på det er at det står at selger kan endre, avbestille eller si opp avtalen, mens forbruker har tilsvarende rettigheter med et tilleggsgebyr på hundre kroner. Det er ikke lov. Kjøper må også samtykke til vilkårene for hvert enkelt kjøp som gjennomføres.

Når avtalen inngås må forbruker erkjenne at bestillingen medfører forpliktelse ved å betale. Kjøpet er ikke inngått ved at selger sender en bekreftelse til kunden. Kjøper er først gjennomført når forbruker klikker på bestillingsknappen. Her mener Aarvik det er en del nettbutikker som synder. I tillegg skal kunden alltid få en bestillingsbekreftelse.

– Når det gjelder selve betalingen, skal kunden opplyses om ulike betalingsmidler som godtas før kjøpet gjennomføres. Man kan ikke legge opp til forskuddsbetaling med mindre det er snakk om særskilte behov. Selger kan imidlertid reservere beløpet på kjøpers konto fram til varen er sendt, opplyser hun.

Avslutningsvis skal avtalen oppfylles. Varen anses ikke som levert til mottaker før den er stilt til deres rådighet. Det betyr at pakker på postkontoret ikke er å anse som levert før kjøper har hentet den.

Aarvik oppfordrer alle som driver med netthandel til å sette seg inn i regler og lovverk for å være trygg på at det ikke skjer lovbrudd underveis i prosessen.

Powered by Labrador CMS