For mange titter ned på klokka når de er i et møte, mener Karl Einar Martinsen.

Mener dette er en uting: – Du kan miste kunden

Karl Einar Martinsen mener selgere og andre bør tenke seg mer om når de er i møter. – Klokka på armen er noe som distraherer spesielt mange.

Publisert Sist oppdatert

Martinsen la ut et innlegg på LinkedIn forrige uke der han satte søkelys på problemet. Her skriver han at for mange ser ned på sine digitale klokker når noen andre prater, for eksempel i et internt bedriftsmøte eller i møte med kunder.

Innlegget ga flere reaksjoner, og mange kommenterte at de var enig med han.

Selv jobber Martinsen som salgsansvarlig for Altibox sine bedriftspartnere i Norge.

– Jeg la jo ut det innlegget på Linkedin. Men i det store bildet så irriterer det ikke meg så veldig. Men jeg ble var på det selv, og da legger du veldig merke til det. Folk detter bort hele veien fordi de ser på klokken sin. Jeg er litt todelt, men jeg mener det er en uting som jeg selv er blitt var på. Man bør ikke gå for ofte i den fella, sier han.

Martinsen mener det hører med i vår tid at folk er veldig opptatt av sine digitale verktøy. Han tror klokkeproblemet kan være et symptom på noe større.

– Dette er noe som en selv må passe på. Samtidig så stilte jeg spørsmålet i mitt innlegg; er dette fremtiden? Kommer vi dit at alle multitasker på alle nivåer. Jeg ser på barna mine også, de er mer oppslukt i disse duppedittene enn jeg er. De er bundet fast til mobilen og annet utstyr. I framtiden får vi bare mer av slike ting, som for eksempel google-briller. Enda flere ting som kan distrahere oss.

– Handler om respekt

Han har selv opplevd å måtte gjenta seg selv for folk som ikke følger med. Noen møter kan være uinteressante, men dersom man tenker seg litt om klarer man å vente med å gjøre andre ting, mener Martinsen

– Vi må huske hva dette signaliserer og hva det utstråler, og hvilke følelser vi får når folk vi snakker til heller vil se på noe annet. Jeg synes dette er en uting, og det hører ikke hjemme i et salgsmøte eller i en medarbeidersamtale.

I LinkedIn-innlegget har han en humoristisk tone, og han tar høyde for at han kanskje ser på saken med litt eldre øyne. Likevel har ingen vist seg å være bare uenig i det han skriver.

– Det har vært voldsom respons. Samtlige er enig. Ingen sier at «dette må du bare leve med». Det var vel en som hintet om at det kanskje var et uinteressant møte, og at du er for dårlig til å holde på oppmerksomheten til folk hvis de kikker ned. Men jeg synes at det å være til stede når noen sier noe uansett handler om respekt. Jeg tror at vi får for høye standarder for hvor interessant ting skal være. Og jeg lurer på om noe av holdningen er litt pandemiskapt, da jeg selv sitter på hjemmekontor med to skjermer. For meg ble Teams et fantastisk verktøy der jeg snakket med alle kunder på video og jeg følte jeg «traff» de oftere fordi jeg faktisk så de foran meg. Men plutselig ble skjerm to fristende for meg også. Jeg åpner DN eller VG på den mens møtet pågår på den andre. Da opplevde jeg selv å sitte å ikke følge med. Det hadde ikke skjedd hvis jeg møtte dem fysisk.

Kan få konsekvenser

I verste fall kan et kundemøte gå rett i vasken dersom man ikke viser at man er interessert underveis, ifølge Martinsen.

– Du kan miste detaljer og går glipp av noe viktig. Da kan du også miste kunden eller leverandøren. Kanskje møter de en annen selger som var dedikert eller bare enda mer til stede i øyeblikket.

Han tror også at fremtidens selgere vil få større problemer med dette.

– Jeg tror dette er et klart større problem i dag enn før. Alle disse verktøyene er av nyere dato, og det ligger lettere tilgjengelig for oss. Hvis vi ikke tenker over det og tar status på oss selv, så innser vi ikke at vi ikke kan gjøre dette i et møte. Du må være bevisst på din måte å selge på.

Powered by Labrador CMS