Jan Tore Kjær har nettopp vært rekrutt i Kompani Lauritzen som kommer på TV i 2022.

Jan Tore mener det er en klar fordel å være kjendis i salgsbransjen:Det åpner ekstremt mange dører

Jan Tore Kjær lever et hektisk liv. Men det resulterer også i noen fordeler.

Publisert

Jan Tore Kjær har mange hatter. Den tidligere ishockeyspilleren, var direktør for Vålerenga Ishockey i 18 år, og gjorde comeback i klubbstyret i 2018. I 2020 ble han valgt inn som styreleder.

Mange kjenner han kanskje best fra TV-skjermen, hvor han har deltatt i blant annet «Iskrigerne», «Skal vi Danse» og «4-stjernes middag». Men til vanlig jobber Kjær som salgs og- markedsdirektør i LINK Mobility AS, som er en leverandør innen mobilkommunikasjon.

– Jeg ble ansatt som CSO i 2015, med ansvar for salgs- og markedsavdelingene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum. Men etter hvert som vi har kjøpt opp selskaper gikk det ikke lengre, så nå har jeg ansvar for Norge, sier Kjær til Salg24.

Han forteller at LINK Mobility omsatte for 290 millioner kroner i 2015, og at de nå omsetter for over fire milliarder kroner. Det strategiske målet er å omsette for ti milliarder i 2025.

– Det har vært en ganske syk reise så langt. Norge er per i dag det største forretningsområdet målt i omsetning. Vi er lengst fremme i verden på kundekommunikasjon på mobil, SMS og verifisering. Du bruker oss garantert til noe hver eneste dag. Om det gjelder timeavtaler, kommunale- og statlige varslinger, kundeklubber, en taxitur, i forbindelse med stortingsvalget eller Covid19, for å nevne noe.

– Gammeldags tankegang

– Hva har dere gjort for å få til denne enorme veksten?

– Siden jeg overtok salg og markedsavdelingen i den norske delen av selskapet i 2017, har selgerne hatt 500 prosent budsjettøkning sammenlignet med budsjettet de hadde i 2016. Og de leverer. Hadde vi laget en femårsplan og sagt at selgerne skulle øke budsjettet sitt så mye, da tror jeg de hadde de sagt opp jobben og gått i spagaten, flirer han.

Kjær har en klar formening om hva som er godt lederskap, og mener at nøkkelen til suksess er å involvere de ansatte. Oppfatningen om at man bør skille mellom jobb og privatliv, kaller han for gammeldags tankegang.

– Hvorfor skal vi ikke blande privatliv og jobb? Fortell meg det, og snu det andre veien. Hva er det som er så spesielt på jobb at du ikke kan dele det privat, spør han.

Han mener det er mer naturlig å være fortrolig med kollegaer du tilbringer tid sammen med hver eneste dag, enn med en bestevenn du møter en gang i uken.

Han fortsetter å spørre. Hva er best for selskapet? Er ikke det fellesskapet og kulturen? Så svarer han. Det må jo være at salgsteamet er som en vennegjeng, hvor alle stoler på hverandre og forteller hvordan de egentlig har det.

På den måten mener han det er enklere å kvalitetssikre arbeidet også.

– Merker man at en kollega ikke er helt i vater en dag, så skal vi kanskje bli med i kundemøtet den dagen. Se for deg at du kommer i et kundemøte og du ikke er helt på, fordi livet ikke er noe ålreit. Da vil kunden kanskje tenke, LINK Mobility, det er noen trøtte greier det. Åpenhet blant kollegaer kan være med på å fange opp sånne greier mye tidligere, sier han.

– Helt jævlig

Kjær trekker paralleller til sin seneste TV-innspilling, som han røper har forårsaket prolaps. I neste års sesong av «Kompani Lauritzen», får salgs og- markedsdirektøren kjenne på hvordan det er å bli degradert til et navn og et nummer, uten fri vilje.

– Det var helt jævlig. Tøffere enn noensinne. Du får ikke bestemme noen ting selv. Jeg kan ikke si så mye om det, men jeg kan si at den måten å lede mennesker på er stikk motsatt fra min filosofi.

Han sier han ikke er noen ovenfra og ned-leder, men at han er en kompisleder som også er tøff.

– Vi må ha samme mål og forståelse av hvor vi skal. Fellesskap i gruppen. Vi skal ha det gøy på jobb, hver dag. Hvis ikke vi har det gøy, får vi finne på noe annet. Du må like det du gjør. Det er umulig å ha det sånn hver eneste dag, men det er hvert enkeltindivids ansvar – og min jobb å ta det inn som en del av kulturen.

– Spør om selfie

– Er det en fordel å være kjendis når du jobber med salg?

– Så lenge du ikke deltar på feile ting på TV, så er det en god kombinasjon. Det å være med på så mange TV-program som det jeg har vært, åpner ekstremt mange dører. Jeg har for eksempel opplevd at selgere ikke får tak i en bedrift, og da hjelper det som regel at jeg prøver å ringe.

– Klart det er en stor forskjell når det kommer til Nordens største IT-selskap, uten å nevne navn, men som er partner av oss, og vi er kalt inn fordi de har leid inn et konsulentselskap som skal se på priser. Når møtet da starter med at sjefen for forhandlingene spør om å ta en selfie fordi datteren er så glad i «Skal vi danse» – så legger det lista, sier han og legger til:

– Ikke at det nødvendigvis endrer utfallet av møtet, men det gir oss mer selvtillit når vi kommer inn i forhandlingene.

Kjær forteller at han er invitert til Stockholm på et foredrag, fordi norske firmaer har anbefalt at han skal være med i paneldebatten mot sine sluttkunder.

– Det skjer hele tiden. Jeg er rundt og holder foredrag i hele Norge med partnere og kunder, og det er fordi de ønsker å bruke en som har vært på TV-ruta og som kan snakke om teknologien og løsningene for seg selv og sluttkundene sine. Og det hjelper jo oss å skaffe kunder igjen. Det er ti ganger lettere å bli bedt med på noe når du har et ansikt folk kjenner.

Det er ikke tilfeldig hvilke TV-programmer Kjær velger å takke ja til.

– Så lenge jeg er med på feelgood-TV og ikke driter meg ut, så kommer det noe positivt ut av det, også i jobbsammenheng. Jeg har takket nei til ting som ikke er feelgood-TV, fordi jeg må sørge for at jeg kommer godt ut av det.

Kriteriene for å takke ja til å delta i et TV-program, er at det må være rom for humor og glimt i øyet, og at man får fremstå sånn som man ønsker å fremstå.

– Man kan gråte på TV, men man skal helst ikke klikke i vinkel og være ufin, sier han og ler godt. For sånn er jeg ikke som person. Jeg er en person som er kjempeblid og glad hver eneste dag.

Powered by Labrador CMS