Tor Arne Sandholt jobber med å selge annonser til forskjellige medier.

MENINGER:

Vi heier på nisjemediene – enten vi selger for de eller ikke

«Ved utgangen av mai i 2022 har vi i HS Media solgt 82 prosent av 2022-budsjettet for nisjemedier », skriver Tor Arne Sandholt.

Publisert

Det er mange årsaker til at norske nisjemedier i ulike varianter fortsetter oppturen i mediemarkedet. Og det er godt å vite at vesentlige og troverdige redaksjonelle medier har vind i seilene.

Vi nærmer oss sommerferien – og da er det tider for oppsummering av den første av to etapper i 2022. Mitt arbeidsliv handler først og fremst om nisjemedier, både print og digitalt. Derfor gleder det meg stort at nisjene fortsetter veksten og den positive offensiven.

Ved utgangen av mai i 2022 har vi i HS Media solgt 82 prosent av 2022-budsjettet for nisjemedier på 104 millioner kroner. Her handler det om annonser i ulike varianter, både tradisjonelle og mindre tradisjonelle. Totalt ligger det rundt 90 medieprosjekter i denne porteføljen, både digitalt og på print.

Digitalomsetningen har for HS Media hatt en fantastisk opptur og vi ligger i år 23 prosent foran fjoråret på samme tidspunkt. Totalt forventer vi å nærme oss 25 millioner i digitalt nisjesalg for 2022. En ting er at de nisje- og fagmediene som HS Media selger for er i medvind. Men det virker som det er mange andre også som gleder seg over positiv utvikling. Det setter vi stor pris på.

Vi heier på nisjemediene – enten vi selger for de eller ikke!

Ja, vi ser også at nisjemedier som overvåker området medier og kommunikasjon vokser og har en pen utvikling, slike som Kampanje, Medier24/KOM24/Salg24. Vi liker å se at andre nisjemedier setter dagsorden og lykkes med å realisere sine målsettinger.

Nisjene er viktige – og blir stadig viktigere i et samfunn som blir stadig mer oppdelt og differensiert, enten det handler om fagområder eller interesser.

Det er ikke en enkelt grunn til at nisjemediene har hatt en sterk start på 2022. I stedet er det mange årsaker, og kombinasjoner av disse.

For det første er det mye i vårt land som vokser for tiden. Norge går bra, selv om vi har vært igjennom en krevende pandemi og vi er inne i en tragisk krig i Ukraina. Men det er mye optimisme i næringslivet, også hos de som driver med markedsføring av produkter og tjenester.

Vi ser også at redaksjonelle medier er inne i en sterk trend. Norske redaksjonelle medier har høy troverdighet, også ovenfor annonsørene. Markedsføreren vet hvilket miljø den blir plassert i. Sikkerhet og troverdighet blir nok stadig viktigere for annonsøren i en komplisert jungel av alternativer.

Nisjemedier er i sin natur målgruppeorientert. De er først og fremst interessante for en definert gruppe personer. Den er viktig. Ikke nødvendigvis for så mange. Men særdeles viktig for målgruppen. Dette gir også ofte en høy kommersiell verdi – og kan vise til høy betalingsvilje hos annonsører i form av en kost per tusen som er vesentlig høyere enn ved massekommunikasjon.

Mange nisjeaktører var nok ikke blant de fremste i rekken til å satse digitalt, selv om type Digi.no var blant de første med nettavis i Norge med sin lansering i august 1996. Men i de siste fem årene har det vært en voldsom digital offensiv hos aktørene på markedet for nisje- og fagkommunikasjon. Og de får det til å spille, mellom print og digitalt. Det har gitt svært gode resultater for mange av dem.

Redaktørstyrte nisjemedier har mange styrker. Ikke bare ovenfor forbruker, men også som reklamebærer i annonsemarkedet. Dessuten har fagmedier i stor grad svært ressurssterke seere, lesere, lyttere og brukere. Nisjemediene er også ekstra spennende når det gjelder stilling ledig-markedet. Der treffer annonsøren ofte lesere som i utgangspunktet ikke har noen planer om å skifte jobb, og som regel er de godt kvalifiserte.

Med de sosiale medienes inntog, samt andre sterke multinasjonale digitale selskaper, er konkurransen om å selge eksponeringer blitt svært så stor. Støyen i markedet er også blitt langt større enn før. Og med økende antall tilbydere, både seriøse og mindre seriøse, er det også blitt vanskeligere å være markedssjef. Fallgruvene er mange.

I så måte står redaktørstyrte nisjemedier fjellstøtt her til lands. De er seriøse og trygge, og gir deg et troverdig miljø for eksponering av nettopp dine budskap.

Det er derfor ingen tilfeldighet at nisjemediene er i skuddet midtveis i 2022!

--------------------
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive hos Salg24? Ta kontakt med oss på tips@salg24.no.

Powered by Labrador CMS