Frida Iversen har tre tips til unge som også er ute etter en jobb innenfor markedsføring.

Frida (23) gikk rett fra bachelorgrad til rollen som sjef: – Mange arbeidsgivere er urimelig kravstore

Frida Iversen var nettopp ferdig med studiene i internasjonal markedsføring. Da åpnet muligheten seg.

Publisert

Iversen ble ferdig med studiene ved Nord Universitet i Bodø våren 2020. Nå har hun jobben som markedssjef ved Favn servering, som er Bodøs største restaurantkonsern.

– Den første tiden i jobben har vært utrolig lærerik. Jeg har fått jobbet med mye forskjellig, og utfordret meg selv på mange områder. Jeg har jobbet med web, nyhetsbrev, merkevarebygging, søkemotoroptimalisering, design, foto, annonsering og sosiale medier, for å nevne noe. Jeg er jo «hele» markedsavdelinga, så det er nok å holde på med, sier Iversen til Salg24.

Hun begynte i jobben midt i pandemien. Dermed har hun flere spennende utfordringer i vente når verden nå er åpnet igjen.

– Jeg har ikke jobbet uten å måtte forholde meg til restriksjoner, permisjoner og de utfordringene som pandemien førte med seg for restaurant- og utelivsbransjen. Nå ser jeg frem til en mer normal høst, hvor vi kan drifte med full kapasitet, og hvor det i større grad er rom for kreativitet og kule kampanjer.

Ikke lett å få en slik jobb

Iversen er fullstendig klar over at hun har fått en sjelden mulighet. De fleste på hennes alder har det vanskeligere med å få fast jobb i bransjen. Hun mener at altfor mange vegrer seg fra å gi nyutdannede folk sjansen.

– Jeg hadde på ingen måte trodd at jeg ville få en slik jobb så raskt. Det er jo ingen hemmelighet at det er vanskelig for nyutdannede å komme seg inn i arbeidslivet, og kanskje særlig om du «bare» har en bachelorgrad. Dessverre er det veldig mange arbeidsgivere som er urimelig kravstore, og krever både mastergrad og flere års relevant arbeidserfaring. Jeg var veldig heldig som kom meg ut i jobb så fort. All ære til sjefene mine, som turte å satse på meg, til tross for lite arbeidserfaring. Det burde flere gjøre. Gi de unge en sjanse. Alle må vi starte et sted.

Egentlig var hun innstilt på at hun antageligvis måtte studere videre. Da hun søkte på stillingen var det langt mer normalt for folk å bli permittert eller miste jobbene sine som følge av koronaviruset.

Bachelorgraden fra Nord Universitet har hun også hatt stor nytte av.

– På studiet fikk jeg først og fremst en grundig innføring i markedsføringsteori. Den kunnskapen ligger som en slags grunnmur i alt jeg foretar meg i jobben. I tillegg tilegnet jeg med solide kunnskaper om blant annet markedskommunikasjon, salg og merkevarebygging.

I praksisperioden jobbet hun i kommunikasjonsenheten ved universitetet. Herfra har hun tatt med seg spesielt mye som hun har fått bruk for i sin nye stilling.

– De kjørte intervjurunder på de som hadde søkt, og bare det å få øvd seg litt på hvordan det er å være i en intervjusituasjon er jo en svært nyttig erfaring. Tiden som praksisstudent var utrolig lærerik og fin. Jeg var heldig og fikk en kjempedyktig veileder, som virkelig var interessert i å lære meg mest mulig. Hun utfordret meg og dro meg ut av komfortsonen min, og lot meg prøve meg frem i oppgaver jeg ikke var vant med å løse. Jeg fikk blant annet innføring i bruk av Facebook Business Suite, som er annonsering på Facebook og Instagram, Creator Studio, og andre relevante verktøy som jeg bruker masse i jobben som markedssjef hos Favn.

Lært mye selv

Like etter at hun var ferdig med studiene fikk hun også sommerjobb i Visit Bodø. Hun har i stor grad lært ting på veien, og mye har hun måttet gjøre selv.

– Visit Bodø trengte hovedsakelig noen som kunne skrive diverse tekster til hjemmesiden og søkemotoroptimalisere den. Jeg hadde ærlig talt svært lite erfaring med SEO fra før, men takket ja til jobben, og satte meg deretter ned for å lære meg hvordan man gjør det ved å lese artikler og se et kurs på nett. Den innstillingen tror jeg man må ha. Det man ikke kan fra før, lærer man seg ved å prøve seg frem. Du finner alt på YouTube!

Dette var på mange måter inngangsbilletten til jobben hun har i dag, sier Iversen. Hun utvidet blant annet nettverket sitt, som gjorde at hun stilte enda sterkere når hun søkte.

– I tillegg ga sommerjobben meg selvsikkerhet i at jeg er god på det jeg gjør, noe som kom godt med når jeg skulle ut i det litt skumle, «virkelige» arbeidslivet.

Ser ting fra kundens side

I rollen som markedssjef mener Iversen at man må forsøke å tenke som kundene. Da handler det om å kjenne dem man forsøker å selge til, og vite hva de foretrekker.

– Hvis jeg skal trekke frem en av de mange varierte oppgavene jeg har, så må det være evnen til å sette seg inn hodet til kunden, eller gjesten, i vårt tilfelle, og evnen til å selge følelser og opplevelser i stedet for produkter. Jeg skal ikke bare selge en kopp kaffe og en snitte, jeg skal selge følelsen av å dra ut av huset, få noe servert, duften av bakst som fyller kafeen, lyden av andre gjester som prater og ler, bakgrunnsmusikken, totalopplevelsen.

Til slutt har Frida Iversen tre tips til andre unge mennesker med en interesse for markedsføring:

– Jeg synes det er litt vanskelig å komme med råd, for jeg føler jo at jeg har hatt en god dose flaks. Men her er noen tips som har funket for meg:

  • Vær frampå. Bli kjent med folk i bransjen, bygg nettverk der du kan.
  • Øv deg på å skrive gode jobbsøknader som skiller seg ut i bunken. Skriv levende tekster, vis at du er en nytenkende og kreativ person på måten du formulerer deg. Selg deg inn der du kan. Har du ikke arbeidserfaring å fortelle om? Fortell om da du kom videre med foto i UKM (ungdommens kulturmønstring) osv.
  • Ikke vær redd for å kaste deg litt ut i ting. Ting du ikke kan fra før, lærer du deg raskt. Bruk YouTube for det det er verdt. I tillegg finnes det massevis av nettsider som tilbyr gode kurs for en billig penge.
Powered by Labrador CMS