Daniel Holmen Rønning (stående) er styreleder i Citero.

Vil endre oppfatninga av bransjen: – Vi har blitt uglesett

For Citero og Daniel Holmen Rønning handler det om å bli oppfattet som en seriøs og etterrettelig salgsaktør.

Publisert

– Min rolle går ut på å ta ansvar for våre kunder og oppdragsgivere, rett og slett. Det handler om relasjonsbygging og mersalg ovenfor de vi utfører oppdrag for i dag, men også om å finne nye kunder innen nye bransjer.

Det sier Daniel Holmen Rønning. Han er styreleder, partner og kundeansvarlig i Citero. Han har jobbet i salgs- og kommunikasjonsselskapet siden de startet opp høsten 2016. Nå har de 50 ansatte.

– Blitt uglesett

Rønning forklarer at alle som blir ansatt hos dem må gjennom et ganske omfattende opplæringsløp. Her lærer de generelt om selskapet, rutinene deres, og hvilke kunder de har. De legger også stor vekt på en rekke etiske retningslinjer. De får en grundig innføring i både salgsteknikk og produktkunnskap, og løpet er delt inn i flere moduler.

– Vår bransje i sin helhet har jo blitt ganske uglesett, noe som kanskje ikke er så rart. Den har vært preget av døgnfluer og useriøse aktører som har skapt mye støy, noe jeg tror handler om at den har vært for lite regulert. Det har rett og slett vært for lett å starte et callsenter. Samtidig har oppdragsgiverne vært for dårlige på bakgrunnssjekk og kvalitetssikring, og ofte sett seg blind på pris. sier Rønning.

Men det er nettopp dette inntrykket Citero ønsker å endre på.

– En viktig del av konseptet vårt er faktisk at vi vil gjøre noe med det. Hver samtale her på huset skal kunne løfte bransjen og oppdragsgiverne våre. Det er derfor vi sier at det skal være kundepleie i alle salg, og salg i all kundepleie. Alle aktiviteter som vi gjør på vegne av våre oppdragsgivere er jo også merkevarebygging for dem. Vi representerer dem, og da er det ofte oss kunden assosierer med dem. Da er det veldig viktig at vi etterlater oss et godt inntrykk, forklarer Rønning.

Nøye arbeid gir salgsresultater

Når det gjelder det å øke salget for en bedrift mener Rønning at det er mange ting som ikke blir viet nok oppmerksomhet, men som kan ha stor betydning.

– Vi ser jo at mange bedrifter jobber veldig lite systematisk med kundene sine. Derfor kan vi hjelpe til med å få oversikt over kundenes «reise», fra start til slutt. All informasjon har en verdi, og vi kan gjøre mye av det bedriftene ikke har kapasitet til å gjøre selv, sier han. Vi tar hele eller deler av prosessen, alt etter oppdragsgivers ønsker å behov. Noe ganger booker vi møter for oppdragsgivers interne selgere, slik at de kan bruke tid på det de er best på: å gå i møter og selge. Andre ganger tar vi hånd om hele salgskampanjer fra a til å.

De legger mye energi i det å henge med på utviklingen. Høy kapasitet og gode forhold på arbeidsplassen er viktig for å nå målsettingene.

– For å lykkes med det er det rett og slett viktig å ha kontroll på hva som rører seg i markedet, også av konkurrenter for oppdragsgiveren. En må hele tiden finne ut hvorfor kundene lekker. Det er møysommelig arbeid, men når en har 20 konsulenter som ringer ut 70 samtaler per dag, så får man hentet inn mye informasjon som vi kan systematisere og behandle, avslutter Rønning.

Jobber mot hele landet

Citero holder til i Trondheim. Selskapet utfører tjenester innenfor markedsføring, kundeservice og salg for aktører over hele landet.

– Fram til nå har vi stort sett drevet på med salg innen energi og telekom. Rent konkret salg av strømabonnement og fiberbredbånd. Vi har også hatt en del oppdrag på møtebooking for noen lokale sparebanker, samt booking av forskjellige servicer i ulike bransjer. Dette er noe som vi også ser at fungerer bra, forteller Rønning.

De er ett av flere selskaper i bransjen med stor virksomhet i trønderhovedstaden.

– Det er ganske sterk konkurranse om arbeidskrafta her i Trondheim. Det er kanskje en av de byene med sterkest konkurranse. Det som skiller oss fra våre konkurrenter, er at våre konsulenter har ei fast lønn i bunn, og at vi er en organisasjon med stor takhøyde og flat struktur.

Powered by Labrador CMS