Brage Pedersen er Account Manger i Nortel. Selskapet som ble etablert for to år siden ser lyst på framtiden.

Dette mener Brage er det viktigste å lære på et salgskurs

– På den måten sparer man seg for iskalde telefoner, og vil få muligheten til å oppnå målene raskere.

Publisert Sist oppdatert

Brage Pedersen jobber som Account Manager i Nortel, som er et teleselskap for bedrifter i det norske markedet.

Selskapet som ble etablert høsten 2019, har inngått strategiske samarbeid med forhandlere, som de mener er mye av grunnen til den kontinuerlige veksten de har hatt så langt.

– Vi selger mye, og grunnen til det er at vi har fokus på at kundene skal få de det faktisk etterspør, og ikke det vi nødvendigvis vil selge. Kjøpsprosessen er på mange måter kundestyrt, forteller Pedersen til SALG24.

Teleselskapet har inngått samarbeid med forhandlernettverk i hele landet. På listen over partnere er både C2G, Front-com og Mobit-kjeden.

– Det betyr at vi får flere lokale forhandlere med relasjoner til kundene, og ikke minst flere andre produkter vi kan tilby kundene våre som ikke andre operatører kan.

Pedersen jobber med å holde selgerne han har ansvar for oppdatert på produktpriser, og på hva som skjer i markedet. I tillegg deltar han i kundemøter.

– Det gjør at kunden får den personlige relasjonen både til lokalforhandleren og meg som kommer fra operatøren. Det gir en helt annen nærhet til kunden, og vi jobber hele tiden for å spille inn kundenes behov til ledelsen, for at alle skal være oppdatert på hva markedet ønsker seg.

– Disponering av egen tid

Selv mener han fordelen i Nortel er at størrelsen på selskapet gjør det mulig å hive seg rundt å komme med nye tilbud fortløpende, som treffer enda bedre hos kundene.

– Ved oppstarten i 2019 lanserte vi som første tilbyder i bedriftsmarkedet, et abonnement med fri data til en fast månedlig pris. Abonnementet «Grenseløs», har så langt blitt svært godt mottatt i markedet.

Hensikten med fastpris skal være å unngå noen form for skjulte kostnader, og gjøre det så enkelt og oversiktlig som mulig.

Pedersen begynte i Nortel i oktober 2021, og har i dag ansvaret for fem forhandlere. På salgskursene jobber de med dynamikk i kundemøter. Han har blant annet implementert en filosofi blant selgerne; «Ikke sitt inne, da alt håp er ute».

– Det viktigste vi jobber med nå er rett og slett disponering av egen tid. Alle skal jobbe smart, og ikke nødvendigvis hardt. Vi hadde tre nye selgere på kurs, og da snakket vi innledningsvis om hvor mye de vil tjene, og hvor mange salg som skal til for å oppnå det målet, sier han og fortsetter:

– Videre må man beregne hvor mange kundemøter man må ha for å klare det, og hvor mange telefoner det krever for å booke disse møtene. Vi skal alltid ut å møte kundene fysisk. Med tydelige mål kan man lage seg en mer strukturert hverdag.

Han mener også det er viktig å ta vare på eksisterende kunder, og at det kan være lurt å kontakte disse først, for å supplere med tilleggsprodukter. På den måten sparer man seg for iskalde telefoner, og vil få muligheten til å oppnå målene raskere.

– Nøkkelen til suksess er å jobbe smart, bruke nettverket sitt, kompetansen man har selv, og knytte den til ekstern kompetanse. Det er lettere å gjøre jobben sammen enn å gjøre den helt alene, understreker han.

– Eneste logiske valget

Han skryter av reisen Nortel har hatt så langt, og mener de har truffet en nerve i markedet.

–Vi er den operatøren i bedriftsmarkedet med raskest vekst, og produktet og løsningene våre blir tatt godt imot. Det skyldes nok at vi har vært smarte på samhandling med gode lokale forhandlere.

I andre kvartal går Nortel over til MVNO (Mobile Virtual Network Operator). Kort fortalt beholder de dekningen til Telenor, men er i stand til å tilby mer produkter og løsninger som de utarbeider selv.

– Vi har børsnotert oss, og rigger oss for videre vekst. Å bli en MVNO-operatør krever betydelige investeringer, og en betydelig kundebase om man skal dra store driftsfordeler ut av det. Med den veksten selskapet har hatt, og tanker for videre vekst, var dette det eneste logiske valget. Vi jobber nemlig med en klar målsetning: å utfordre det etablerte duopolet i det norske telecom-markedet, avslutter Pedersen.

Powered by Labrador CMS