Thor Ole Fongaard (til venstre) og Stian Ulvøy holder kurs for flere ulike bedrifter og aktører.

De har kurset selgere i over 40 år: Dette mener de at du bør gjøre for å bli en bedre selger

Salgskursholder Thor Ole Fongaard i Bedre Resultater deler sine tanker om motivasjon og salg.

Publisert

Salgsteknikken kan være på plass, men motivasjon må likevel til for å få fart på salget, mener Fongaard.

– Vi går litt inn på dette med personlig utvikling. Folk har ofte en tendens til å overlate det til arbeidsplassen sin. De forventer at de blir sendt på kurs der de blir oppdatert på det som skjer i deres bransje. Da glemmer man at arbeidsgiverens oppgave er å passe på at bedriften går best mulig, ikke at hver enkelt ansatt når sine egne drømmer, forteller Fongaard.

En vei til å bli en bedre selger, er altså å fokusere på hva en selv kan gjøre med sin salgskompetanse.

– Det er ofte en øyeåpner for noen at de må gjøre det meste selv, men det er ganske sentralt. Det å være bevisst på at nettopp du er den viktigste faktoren. Hvis du lykkes med noe, så tenker du at du er flink. Men hvis jeg ikke lykkes er det andre årsaker. For eksempel forholdene på markedet eller at en har hard konkurranse. Problemet er at dette ikke kan påvirkes, og evnen til å forbedre seg som selger forsvinner, sier han videre.

Da må man noen ganger jobbe videre med det man allerede har som vane å gjøre.

– Man må rett og slett være mer selvkritisk, og evaluere om en har gjort det som trengs. Det er ikke lett å endre vanene sine. 80 prosent av det vi gjør skjer på autopilot. Man husker for eksempel hvordan man clutcher i bilen eller følger med i trafikken. Slik er det også i salg. Man tilegner seg vaner som er vanskelig å fornye. Men det er ofte nøkkelen, forteller Fongaard.

Av og til kan en som selger oppleve å få seg en knekk. Kanskje er motivasjonen borte fordi samtalen med kunden ikke gikk som den skulle. Da må man også klare å omstille seg.

– Det kan jo dukke opp illsinte kunder og avslag, men det har sjeldent noe med deg som selger å gjøre. Da er det langt mer sannsynlig at kunden har hatt en dårlig dag, lenge før vedkommende snakket med selgeren. Jeg pleier å si at den som selger må slutte å være så innbilsk, og ikke overtenke i slike situasjoner, avslutter Fongaard.

Powered by Labrador CMS