Kameratene tjente 1,5 millioner fra kjøkkenbordet på Bjølsen
– Målet er at vi skal kunne pensjonere oss når vi fyller 35.
Rudolf Mevik (26) og Andreas Hansen (27), la merke til hverandre på bestselgerlisten da de jobbet for Telenor Bedrift hos salgsselskapet Loyalty AS i 2019.
Hansen ble Månedens Selger flere ganger, og holder fortsatt den gjeldende månedsrekorden på salg for Telenor Bedrift hos Loyalty.
Mevik for sin del ble Årets Selger i samme selskap i 2019.
– Andreas jobbet på Nysalg, mens jeg jobbet med utvikling av eksisterende kundeforhold. Vi var desidert best i hvert vårt team, og da jeg så ham regjere på topplisten, ble det naturlig å ta opp konkurransen, forteller Mevik til Salg24.
– Avhenger av egen innsats
Rivalene ble etterhvert kamerater, og da Mevik fikk jobbtilbud som Key Account Manager hos IT- og kasseleverandøren OfficeLink Mobil og IT AS i OfficeLink konsernet, sørget han for at kompanjongen fikk bli med over til den nye arbeidsgiveren.
Mye tyder på at konkurranselysten mellom de to gir positive resulater for IT-leverandøren.
– I november måned tjente jeg 625 000 kroner brutto, og Rudolf 875 000 kroner, som til sammen utgjør 1,5 millioner totalt, forteller Hansen.
Foreløpig arbeidsplass er på kjøkkenbordet i Meviks leilighet på Bjølsen, mens de foregående syv månedene gjorde de jobben fra ulike ferieparadis rundt om kring i verden.
– Når man lykkes med salg, blir arbeidshverdagen mer fleksibel – så vi bestemte oss for å pakke med laptopen og stikke til utlandet. Vi har hundre prosent provisjonsbasert lønn, så resultatet avhenger kun av egen innsats, og da spiller det ingen rolle hvor vi utfører arbeidet, så lenge det blir gjort, sier Mevik og legger til:
– Pandemien gjorde at vi uansett ikke kom oss ut i kundebesøk, så da spilte det ingen rolle hvor vi satt da vi tok møter over Teams. Når vi sammen med kunden har landet på riktig løsning tar vårt supportsenter over saken. De følger opp kunden og sørger for at alt blir levert som avtalt, slik at vi kan fokusere på neste salg.
– Forventinger til hverandre
– Hvordan fungerer arbeidsdisiplinen på hjemmekontor i utlandet?
– Det har fungert kjempebra. Det blir som å ha en treningspartner, hvor du forventer at den andre møter opp på trening. Vi har forventninger til hverandre, og får mye motivasjon av vår interne konkurranse, sier Hansen og legger til:
– Det eneste som var utfordrende var tidssonen i USA. Det gjorde det vanskelig å få tak i kundene. Så erfaringen tilsier at vi ikke skal dra fullt så langt vestover neste gang, konkluderer han.
Etter måneder fordelt på Dubai, Mexico, New York, California og Bali, dro de hjem for å investere i nye leiligheter.
– Jeg eier leiligheten på Bjølsen, og er nå på jakt etter en sekundærbolig, mens Andreas skal kjøpe sin første bolig, sier Mevik.
Fremtidsplanene til de to makkerne er å bli økonomisk uavhengig.
– Planen er å eie flere leiligheter som vi kan leie ut, og kunne pensjonere oss når vi er 35 år. Det er et hårete mål, og mest sannsynlig vil vi fortsette å jobbe fordi vi digger det vi driver med. Men drømmen er at det skal være et valg vi kan ta selv – om vi skal jobbe eller ikke.
– Arbeidskapasitet og vilje
– Hvordan er det å være to relativt unge gutter, og tjene så mange penger?
– Det har vi faktisk snakket mye med hverandre og familiene våre om, sier Mevik. Det er nok mange som kan havne på villspor, når man er ung og det er så mye penger i omløp. Men vi er veldig opptatt av å beholde bakkekontakten, og passer godt på hverandre.
Hansen er enig med Mevik, og understreker viktigheten av å forbli jordnær.
– Mange kan fort bli høy på seg selv. Brenner vi vekk alle pengene på tull, sitter vi ikke igjen med noe heller. Vi har tydelige mål om hva vi skal investere pengene i, og da blir det lettere å holde fokus, skyter Hansen inn.
På spørsmål om hvorfor de lykkes, er svarene klare. De mener det handler om personlig arbeidskapasitet og vilje, kombinert med de riktige egenskapene.
– Jeg tror det er viktig å ha det litt i seg fra begynnelsen. Og om man kun tenker på penger, uten å ha noen videre interesse for salg og kunderelasjoner, så kommer man nok ikke langt. Du må ha lyst til å kommunisere med mennesker hver eneste dag, og være fleksibel og løsningsorientert. Lykkes du med det, er vi et levende bevis på at man kan nå langt i bransjen, sier Mevik.