Marius Dogger er den eneste selgeren i Bitmesh AS. Han sverger til inbound marketing, men økonomien i selskapet strekker ikke til.

Økonomien tvinger Marius til å ta et «dødfødt» salgsgrep:
– Det siste alternativet

Salgssjef i Bitmesh, Marius Dogger, skulle helst benyttet seg av inbound marketing.

Publisert

– Kalde telefoner er det siste alternativet i verktøykassen. Selger du et produkt som ikke kan konkurrere verken på pris eller omdømme, er det fullstendig dødfødt. Jeg ringer ikke kaldt fordi jeg vil – men fordi jeg må.

Det sier salgssjef i Bitmesh AS, Marius Dogger, til SALG24.

Bitmesh er et teknologiselskap som utvikler egne løsninger tilpasset restaurantbransjen.

– Hit-raten på kalde telefoner er grusom, og vi vil jo mye heller drive med inbound marketing. Men det er en kostbar affære, og per i dag har vi ikke økonomi til å investere i markedsføring.

– Litt som å tisse i buksen

Det sørlandsbaserte selskapet har utarbeidet et digitalt produkt som skal utklasse permer og papirer i en bransje som ikke er vant til annet.

– I restaurantbransjen er det en del lovpålagte internkontroller som går på blant annet temperaturmåling av mat og renhold. Vårt produkt er heldigitalt og består av sensorer som overvåker døgnet rundt. På den måten kan man få alarmer som gir beskjed om det oppstår avvik.

Tanken var å lage et produkt for fremtiden, og den kom fortere enn antatt grunnet pandemien som har tvunget fram digitalisering i en skala de færreste var forberedt på.

– Produktet vårt var klart i fjor høst, og det var ikke ideelt med tanke på pandemien og nedstengning. Men når det er sagt, er vi godt posisjonert nå som bransjen er mer vennlig innstilt til digitale løsninger. Så på mange måter traff vi godt likevel.

Dogger er den eneste i selskapet som selger produktet, og innrømmer at ressurser til markedsføring hadde vært en fordel.

– Vi kan lage en Facebook-side med halvveis godt innhold, men det mener jeg blir litt som å tisse i buksen. Kortvarig suksess. Så når vi ikke har et ordentlig opplegg rundt markedsføringen er alternativet å ringe kaldt. Og det kan jo fungere – vi får kunder. Men det er ikke å foretrekke.

– Spam i innboksen

Salgsdirektøren som har vært i bransjen siden endt skolegang, mener denne måten å selge på også er den minst fortrukne for kundene.

– I dag har vi tilgang på all informasjon vi trenger, og selgere kan finne fram til hvem som helst, hvor som helst, for så å spamme dem i innboksen. Men det ønsker du ikke å være på mottakersiden av. Jeg sier ikke at kalde telefoner er dødt opplegg, men at vi har mange alternativer – og de aller fleste fungerer bedre.

Det er på bakgrunn av vurderinger og manglende kapital at han fortsatt bruker telefonen som inngang.

– Når du er et relativt nyoppstartet firma, har du en viss sum med penger til rådighet. Utviklingen av våre produkter er ikke gratis, og da må man ta en vurdering på om man skal bruke midlene på å utbedre produktet, eller selge noe som ikke fungerer optimalt fordi vi bruker penger på markedsføring. I vårt tilfelle har vi satset alt på produktet, og opplever god respons fra kundene som har investert.

Powered by Labrador CMS