Georg Hofsnes Pedersen mener det handler om å få kundene til å tenke nytt.

Georg sverger til å jakte kalde leads

– Ingenting gir en bedre følelse enn å få positiv respons fra et kaldt prospekt.

Publisert Sist oppdatert

Georg Hofsnes Pedersen jobber som Sales Business Development Manager hos det IBM-eide selskapet Nordcloud.

Pedersen er av selgertypen som sverger til å jakte nye leads ved å ringe kalde telefoner.

– Ja, jeg er en av de. For min del handler det om at de beslutningstakerne jeg skal ha tak i, (IT-sjefer/CTO), mottar et titalls e-poster fra kollegaer, kunder og selgere som meg hver enste dag. Så jeg har troen på at ved å tørre å ta den telefonen skiller du deg ut, og får samtidig muligheten til å gi kunden et inntrykk av hvem du er.

– Positiv respons

Han opplever at korrespondanse per e-post gjør det vanskelig å forstå kunden, samtidig som man mister muligheten til å få testet ut budskapet på en skikkelig måte, og hørt hvordan kunden reagerer på tilbudet.

– Ingenting gir en bedre følelse enn å få positiv respons fra et kaldt prospekt. Dessuten er det enklere å virkelig kunne hjelpe kunden og forstå behovet deres når man snakker sammen – vi leverer komplekse og store prosjekter, forteller Pedersen.

Nordcloud tilbyr blant annet sky-migrering og implementering, og har fokus på å bistå kunder med å få kontroll og innsikt i skyforbruket sitt, med mål om besparelse.

Skymigrasjon er prosessen hvor man flytter en bedrifts applikasjoner (inkludert data, tjenester og prosesser) til et skytjenestemiljø. Det innebærer vanligvis å overføre disse elementene fra lokale datasentre og servere til skyen, eller fra ett skymiljø til et annet.

– Mange veier til mål

– Hvorfor bruker du tid på å ringe kalde telefoner når det finnes teknologi som gjør at du kan ringe kunder som faktisk er på jakt etter ditt produkt? Eksempelvis Inbound marketing?

– Det finnes mange veier til mål i dag, Inbound marketing, PR og sosiale medier. Jeg tror ingenting er mer riktig enn noe annet. Når det er sagt, tror jeg oppriktig at det er mange kunder der ute. Problemet er bare at de kundene vi prater med ofte har sittet «trygt og godt» med dagens løsning lenge, og har neppe tenker at de skal kontakte Nordcloud om to uker eller måneder. Vår jobb er å få inn nye kunder som ikke en gang har tenkt tanken, og prøve å få de til å tenke nytt.

Det høres enkelt ut når Pedersen sier det; du må enten være relevant, eller gjøre deg relevant.

Hos Nordcloud har de et team som til enhver tid tar seg av eksisterende kunder, men for Pedersen handler det om å bygge nettverk og sanke inn nye kunder.

– Med tanke på hvordan jeg er som person, er det det som passer meg best. De som kjenner meg vet at jeg er ekstremt utadvendt, og at nettverksbygging faller meg naturlig. Jeg er en nysgjerrig og positivt utålmodig type. Det å grave frem nye leads og finne nye potensielle kunder, er det som gir meg mening i min arbeidsghverdag.

Powered by Labrador CMS