Børre Syversen i Bison Telemarketing.
Børre Syversen i Bison Telemarketing.

Slik skaper de trygge og kompetente selgere

Børre Syversen har årevis med erfaring fra salgsbransjen. Han trekker frem et godt miljø på arbeidsplassen som én av forutsetningene for å lykkes.

Publisert

Syversen startet selv Bison Telemarketing. Han har vært en del av callsenter-bransjen siden 1996, med unntak av noen få år i andre bransjer.

– Jeg har alltid hatt en interesse for mennesker, og vært glad i å prate med folk. I tillegg er jeg interessert i hele konseptet rundt salg, sier Syversen.

Bison TM har om lag 50 ansatte. Disse er fordelt på to kontorer, ett i Drammen og ett i Grimstad. Callsenteret driver i hovedsak med salg for eksterne oppdragsgivere.

– Vi er deres salgspartner. Disse tjenestene leverer vi på en kompetent og effektiv måte. Vi har tatt i bruk systemer som er skreddersydd for telefonsalg, og vi har selgere med høy kompetanse. Vi driver både med mer langsiktige prosjekter, og ting som foregår over en begrenset periode, forteller Syversen.

Ønsker å delta med kunden hele veien

I 2021 feirer Bison TM femårsjubileum. Syversen mener det ligger mye mer i en salgsprosess enn mange kanskje tror. De legger også stor vekt på «kundereisen».

– Det handler egentlig om kundens livsløp fra A til Å, og opplevelsen av å være kunde over tid. Fra første samtale er det et mangfold av dialog- og kommunikasjonsmuligheter som ligger der, sier han.

– Vi ønsker å ha eierskap til hele denne prosessen, ikke bare det som handler om å hente inn kunder og selge, forklarer Syversen videre.

Han fremhever også hvordan de ønsker å være en seriøs aktør i en bransje som ofte blir omtalt negativt. Syversen mener det burde vært vanskeligere å starte et callsenter enn det er i dag.

– Vi er i en bransje som tradisjonelt sett har fått mye tyn for å levere dårlig kvalitet. Vi i Bison TM er opptatt av sertifiseringer og godkjent-ordninger, og jeg synes reglementet burde vært litt strengere når det gjelder krav til å drive en virksomhet. Jeg skulle også ønsker at flere oppdragsgivere la mer vekt på å benytte seg av godkjente callsenter, og stilte høyere krav, forteller Syversen.

«Bison-flokken»

I Bison TM har de sitt eget opplæringsprogram for å sikre at deres medarbeidere gjør jobben på en ordentlig måte. Dette mener Syversen er noe av grunnen til at de også klarte seg bra gjennom korona-året.

– Vi er veldig opptatt av at alle våre selgere skal være trygge og kompetente. De får en grundig opplæring og innføring i systemene vi bruker, og kunnskap om markedet og oppdragsgiverne våre er viktig, sier han.

Det å ha et godt arbeidsmiljø er også svært viktig, mener Syversen.

– Vi skal være lagspillere. Både innad og med de vi gjør oppdrag for. Vi betegner jo oss gjerne som «Bison-flokken». Vi jobber gjerne i team, og det kan være opp til 16 personer på ett prosjekt. Dette skaper en slags lagfølelse, avslutter han.

Powered by Labrador CMS