Kristian Lohne Thomassen oppfordrer til å bruke ti prosent av arbeidsdagen på å utforske nye medier.

Hvordan selge i sosiale medier? – Du får ikke nye venner om du bare snakker om deg selv

Kristian Lohne Thomassen deler tips og trender du må vite om for å lykkes i sosiale medier.

Publisert

Gründer av markedsføringsbyrået Falk Media, Kristian Lohne Thomassen, sammenligner internett med en by, og sosiale medier med utesteder.

– Internett har en egen bargate med flere utesteder, deriblant Facebook, Twitter, Tiktok, LinkedIn og Snapchat. Du må velge det stedet som passer din bedrift best, og sørge for at det du kommuniserer ut er interessant for de andre som er der, sier Thomassen til SALG24.

Utfordringen mener han er at mange prøver å selge noe i disse kanalene, og at det fort vil gjennomskues om man kun publiserer innhold basert på egeninteresse.

– Du får ikke nye venner om du bare snakker om deg selv. Sosiale medier er et sted for mingling og kommunikasjon som gir verdi. Etterhvert vil du få kontakter som sjekker ut websiden din – og der kan du ha en salgsfremmende approach.

Takknemlig rekkevidde

For markedsføring mener han det er LinkedIn og TikTok som trender i dag. I de fleste tilfeller LinkedIn for B2B, og TikTok for B2C-markedet.

– Begge disse kanalene har en takknemlig rekkevidde. Det er mange brukere som konsumerer men få som produserer innhold, sammenlignet med Facebook og Instagram hvor dette er helt omvendt.

Han trekker frem The Rule of Seven som et eksempel på hvor mange interaksjoner en bedrift må ha før det leder til et salg.

– Jeg holder foredrag hvor jeg deler verdifulle tips uten å selge noe. Men etterhvert har de kanskje hørt podkasten min, sjekket ut websiden og snakket positivt om meg til noen andre om det jeg leverer. På den måten når man syv interaksjoner som potensielt vil føre til et salg, sier han.

Tidligere har vi sett MySpace som etterhvert ble utkonkurrert av eksempelvis Nettby, som deretter ble utkonkurrert av Facebook igjen – men i dag kommer det flere aktører på banen uten at gamle medier legger ned.

– Utvalget blir større, og det vil ikke forandre seg. Byen internett utvikler seg til et metaverse. Om ett år er sannsynligheten stor for at vi har fått en ny viktig kanal, som betyr at bedrifter må være åpne for å endre sine kommunikasjonsforum.

Ti prosent galskap

Selv praktiserer Thomassen 70-20-10- regelen. Den går ut på at han bruker 70 prosent av tiden på kanaler som han vet fungerer, 20 prosent på en bi-kanal og ti prosent på det han kaller galskap.

– Det handler om å være forberedt. Jeg mener det er smart å bruke 10 prosent av tiden sin på å teste ut nye sosiale medier. Driver du med salg og markedsføring bør du kanskje prøve ut TikTok – du vet aldri hva du legger ut som kan gå viralt og få en enorm rekkevidde. Enten funker det, eller så lærer du noe nytt.

Han mener det handler om å ligge litt i forkant av utviklingen, og unngå å føle seg maktesløs når det dukker opp nye regjerende trender.

– Det viktigste er å kjenne kundene sine og fokusere på det som fungerer i dag. Men dedikerer du litt tid i dag på noe som er litt aktuelt, vil det plutselig vise seg å være fornuftig når det på et seinere tidspunkt blir høyaktuelt, sier han og avslutter:

– Alle i bransjen har mye å gjøre. Men det er verdifullt å sette av noe tid til det som kanskje vil dominere om en stund. Da slipper man å føle at det er mye å sette seg inn i når verden snur opp ned. Det har i hvert fall fungert veldig bra for oss.

Powered by Labrador CMS