Sarah Isabella Aarøe har lang erfaring med salg og markedsføring. Nå er hun ny markedssjef i Parkly.

Parkly skal konkurrere mot store merkevarer – dette er markedsstrategien

Parkeringsoperatøren Parkly, skal utfordre en bransje som har vært preget av få, men store aktører.

Publisert

Fire gründere fra Sunnmøre hadde en visjon om å revolusjonere parkeringsmarkedet ved hjelp av teknologi.

I 2019 var Parkly en realitet, og proptech-selskapet har via kamerateknologi og en egenutviklet plattform planer om å utfordre maktbalansen i parkeringsmarkedet.

– Parkeringsbransjen har tradisjonelt sett vært preget av få, men store aktører. Det skal vi gjøre noe med. Siden oppstart har vi etablert en kundebase fra Tromsø i nord, til Kragerø i sør, forteller markedssjef i Parkly, Sarah Isabella Aarøe til SALG24.

Aarøe gikk inn som markedssjef i januar, og det er med gryende engasjement hun forteller hvordan hun skal jobbe for å etablere merkevaren.

– Min ansettelse er en forlengelse av vekststrategien til Parkly. Jeg har lang erfaring fra salg og marked, og har jobbet med relasjonsbygging og verdiskaping i mange år. Nøkkelen er å sette behov og løsninger opp mot hverandre, og catche mulighetene som er der ute.

– En super kanal

Å gjøre business mener hun handler utelukkende om relasjonene man klarer å bygge underveis.

– B2B er kjempefint, men det er relasjonene du opparbeider deg som gjør det lønnsom på sikt, og ikke en iskald transaksjon alene.

Strategien fremover er krystallklar. Parkly har et eget salgskorps som booker møter og driver innsalg, og en salgssjef som håndterer det meste av møter og befaringer. Aarøe skal jobbe tett med selgerne, men også sørge for at parkeringsoperatøren posisjonerer seg i markedet.

– Når det gjelder markedsføring er det alltid en diskusjon rundt hvor man skal bruke kronene. Jeg er hellig overbevist om at LinkedIn er en super kanal. Det er en herlig og oppegående plattform. Det er to millioner registrerte brukere i Norge, og mindre enn en prosent er aktive brukere, og da tenker jeg det er store muligheter for oss å ta plass der.

I tillegg bruker de Google Display og andre digitale kanaler for å synliggjøre seg. I en start-UP er hun åpen om at det er prøving og feiling som gjelder.

– Nå legger vi en plan for to kvartaler av gangen, og gjør løpende vurderinger og justeringer underveis. Det er utrolig gøy å jobbe i en organisasjon hvor man er så tett på pulsen og beslutningene som tas. I og med at vi ikke er et så stort maskineri enda, er det å snu seg rundt og endre på ting gjort mer eller mindre i en håndvending.

– Rigget for konkurranse

– Hvordan skal dere jobbe for å utfordre konkurrentene?

– Vi skal levere gode produkter, og sørge for at kundene synes det er gøy å samarbeide med oss. En av tingene som skiller oss ut, er at vi ikke skriver ut bøter. Bøter gir ingen god kundeopplevelse, mener markedssjefen.

Det er forretningsmodellen som gjør at selskapet ikke er avhengig av inntekten som kommer fra kontrollsanksjoner, også kalt bøter.

– Vi har ikke lagt opp til at inntektene våre skal komme fra bøter. Dessuten har vi en skybasert plattform som er veldig skalerbar, og som gjør at vi kan håndtere det meste av oppgraderinger og vedlikehold fra en og samme data. Som regel er det operasjonelle ting som gjør at man har nedetid, og det kan vi løse fra vårt kontor til enhver tid.

Aarøe har full forståelse for at man har behov for å skrive ut bøter i gatene for å sørge for lov og orden, men sier at en av plussene for å begynne i jobben- var at Parkly ikke skriver bøter.

– Det er så surt å få bot. Det er noen type anlegg hvor man må nødt til å gjøre det, men vi gjør det ikke på noen av våre, og det tror jeg bidrar til at vi er rigget for konkurranse på en litt annen måte.

Med 25 anlegg i drift, ser markedssjefen lyst på fremtiden. Uten å røpe noe, kan hun bekrefte at de har store planer for 2022.

Powered by Labrador CMS