Anders Rønning og Tripletex er spesielt opptatt av å skape et tillitsbånd til sine kunder.

– Tillit er en av våre viktigste verdier i salgsprosessen

Anders Rønning er salgsdirektør i Tripletex. En stor del av jobben innebærer å knytte kontakt med nye og små bedrifter.

Publisert Sist oppdatert

Tripletex er et skybasert regnskapsprogram som bedrifter kan bruke for å registrere blant annet lønn, utlegg og regnskap.

De har eksistert siden 2002, og har i dag rundt 65 000 kunder rundt om i Norge. Mange av dem er små og nye bedrifter.

– Digitaliseringsprosessen i Norge målt mot resten av Norden er sånn midt på treet. Finland er lengst fremme, mens Sverige er mer tilbakelent. Vi ligger et sted i midten der. For vår del har det også skjedd veldig mye på konkurransesiden de siste årene, samtidig som markedet blir mer og mer modent for å tenke skybasert. Situasjonen er en helt annen enn i 2002, men som selskap har vi fortsatt god oversikt, sier Anders Rønning.

Han har lang erfaring fra å jobbe med salg, og hans første jobb i bransjen var som selger i Telenor Media.

– Da jeg var ferdig med bachelorgraden min i 2001 var det en smart fyr som rådet meg til å lære meg salg. Med årene har jeg også blitt mer og mer opptatt av det selv.

– Må treffe på kundenes preferanser

Salgsavdelingen i Tripletex består av flere ulike team. Noen jobber videre med de som allerede er kunder, mens noen er mer rettet mot de som kanskje kan være interessert i å ta i bruk tjenestene deres.

– Potensialet for hvor mange kunder vi kan få er jo på mange måter like stort som antallet bedrifter som finnes i Norge til enhver tid. Samtidig er ikke vi rettet mot de aller største bedriftene, vi stopper på en viss størrelse. Men det omfatter om lag 80 prosent av markedet, så det er et veldig godt utgangspunkt for å drive med salg.

Kundene er ulike, og finnes i ulike bransjer. Derfor må også selgerne være fleksible.

– Noe av det viktigste er å treffe på kundenes preferanser. Vi jobber veldig tett med et nettverk av partnere. I tillegg har vi en fantastisk markedsføringsavdeling som sørger for at vi er synlig og til stede der det skjer. En stor del av filosofien baserer seg på å gjøre en god jobb slik at vi blir anbefalt videre.

Handler om å skape tillit

Rønning sier at Tripletex har et klart mål om å ha de mest fornøyde kundene. For å oppnå dette er spesielt én ting viktig.

– Tillit er en av våre viktigste verdier. Vi har en support-avdeling som består av eksperter på flere ulike felt, og denne er vi raskt ute med å fortelle nye kunder om. Vi tilbyr også webinarer og digitale kurs, som er nyttig for mange. Ønsket er at regnskap skal oppleves så lett og oversiktlig som mulig.

Han tror også at mange undervurderer dette. Fornøyde kunder gir en effekt som på sikt også fører til lojale og flere kunder.

– Vi måler kundetilfredsheten hele tiden. Når man leverer noe er man avhengig av å ha tillit blant sluttkundene og partnerne sine. Hvis ikke klarer man ikke å holde på noen av dem.

Powered by Labrador CMS