Salgssjef i Kobler, Eirik de Ferry Smith.

Slik skal ny annonseteknologi holde lenger på leserne

– Når både artikkel og annonse spiller på lag, øker det kvaliteten på det redaksjonelle.

Publisert

– Det er viktig for merkevarene at vi kan tilby annonsering i trygg og relevant kontekst. Og derfor jobber vi med norske redaktørstyrte medier. Vi utviklet også et sensitivitetsfilter som gjør at man unngår uheldige annonseplasseringer på saker om for eksempel død, drap, voldtekt og flystyrt.

Det sier Eirik de Ferry Smith til Salg24.

For et år siden gikk han fra å være seniorrådgiver til å bli salgssjef i Kobler, som er en kontekstuell annonseplattform.

– Tidligere har man snakket om annonser på avveie. På utenlandske nettsider eller i kombinasjon med uheldig innhold. Det var noe de hadde i tankene da Kobler ble etablert for tre år siden, forteller Smith.

– Økt leseropplevlse

Å ha kontroll på konteksten, slik at Widerøe-reklamen ikke havner på en sak om et småfly som har styrtet, men heller ligger på Norgesferie, mener han er helt avgjørende for at både det redaksjonelle innholdet og annonsen får verdi. Dette har de dokumentert at gir annonsøren bedre effekt av reklamen, og økt leseropplevelse.

– Vi har bygget en plattform for medie- og reklamebyråer. Det vi også ser er at noen annonsører i større grad ønsker å plassere annonsene selv, og det står de helt fritt til å gjøre.

I forbindelse med stortingsvalget brukte flere politiske partier Kobler til å treffe relevant med sitt budskap.

- Ifølge ANFO er det kun 16 prosent av oss forbrukere som mener at annonsørene er flinke nok til å tilby relevante plasseringer. Og når vi i tillegg vet at man scroller cirka 90 meter på mobilen hver dag – er det viktig å tenke over hvordan man skal klare å skille seg ut med et kommersielt budskap.

En trussel

Han forklarer at de som er inne på forsidene av de store nettavisene, åpenbart er der for å konsumere nyheter, og at Kobler derfor plasserer på undersidene.

– Er du inne på en relevant artikkel med en relevant annonsør, ser vi at annonsen får lengre visningstid og bedre effekt. Vi samarbeider godt med mediehusene, og når både artikkel og annonse spiller på lag, øker det kvaliteten på det redaksjonelle, og leserne blir lengre på nettsiden, mener Smith.

De senere årene har General Data Protection Regulation (GDPR) og den mye omtalte «cookiedøden» skapt utfordringer, og mange ser på det som en trussel for digital markedsføring.

– Da Kobler ble bygget for tre år siden, ante de ikke at dette kunne skje, men var derfor godt posisjonert da de aldri har benyttet seg av cookies, opplyser Smith.

– Kontekstuelle nerder

Som salgssjef med ansvaret for Koblers fem selgere i Norge, innrømmer han at de er en gjeng med kontekstuelle nerder som brenner for digital annonsering.

– Jeg har alltid jobbet med annonseteknologi og salg. Og jeg trives nok best som utadgåente selger, enn han som trykker på knappene i en plattform. Jeg brenner for annonsøren og de gode ideene, men også fysiske kundemøter. Sistnevnte har ikke vært like lett de siste to årene.

Selv om de ikke driver med det han kaller «råsalg» eller «closingbjelle» på kontoret, innrømmer han at det er en egen følelse å lande et salg.

– Jeg er glad i det kommersielle, og energien man får av å lande et salg. Levere bra kampanjer, samarbeid, og gode tilbakemeldinger er gøy. Jeg vil oppfordre alle til å finne en jobb som de gleder seg til å gå på i 2022.

Powered by Labrador CMS