Salgsdirektøren i Aller Media AS, Gøril Karlsen Thu, forteller blant annet om sitt mest inspirerende salgsmøte.
Salgsdirektøren i Aller Media AS, Gøril Karlsen Thu, forteller blant annet om sitt mest inspirerende salgsmøte.

Salgsdirektøren i Aller Media mener dette er den største misoppfatningen av selgere

Mener de fleste selgerne engasjerer seg i kundens resultater.

Publisert Sist oppdatert

I «Direktørpraten» stiller Salg24 en rekke direktører i salgsbransjen spørsmål om hvilke utfordringer de møter i arbeidshverdagen, ansvaret det innebærer å være direktør, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er salgsdirektør hos Aller Media AS, Gøril Karlsen Thu.

– Fortell om din tidligere erfaring.

– Jeg har alltid jobbet innen salg og markedsføring. Jeg startet på kundesiden i selskaper som Norske Shell og Santander. De seneste årene har jeg jobbet med mediesalg i Microsoft, Schibsted og nå i Aller.

– Hvilket ansvar har du som salgsdirektør?

Som salgsdirektør har jeg budsjettansvar for Aller sitt annonsesalg i B2B markedet. Jeg har personalansvar for seks salgssjefer, som igjen har cirka 40 selgere i sine team. Jeg inngår også i kommersiell direktør sin ledergruppe.

– Hvilke kvaliteter er de mest oppskrytte som selger?

Jeg tror det man før kalte en «transaksjonsselger» er død. I hvert fall i denne bransjen der løsningssalg og skreddersøm har blitt en forutsetning.

– Hvilke kvaliteter er mest undervurdert som selger?

Evnen til å sette seg godt inni kunden, kundens marked og kundens kunder. Selgere som går analytisk til verks og tilfører ny informasjon og verdi i salgsprosessen er helt klart de som lykkes best.

– Hva er den største misoppfatningen folk har til selgere?

At de kun vil lande salget. Min erfaring er at de fleste selgere følger kampanjene godt opp, og at de virkelig engasjerer seg i kundens resultater.

– Hva er det mest krevende i din jobb?

Mediesalg har utviklet seg til å bli avanserte løsningssalg. Vi jobber kontinuerlig mot å kunne tilby de råeste løsningene, som gir annonsøren de beste resultatene. Her kan vi aldri hvile på laurbærene. Vi må alltid fornye oss og finne innovative måter å jobbe på. Dette igjen stiller krav til god kundedialog, samhandling internt, endringsvilje, og ikke minst – så må vi ha de beste folkene hos oss.

– Hva motiverer deg på jobb?

Først og fremst mine kollegaer i Aller – og løsningene vi skaper sammen.

– Hva er det mest inspirerende salgsmøtet du har vært på?

– Mitt mest inspirerende salgsmøte var et møte hvor vi hadde fått nei opp til flere ganger. Etter stadige tilpasninger, fikk vi til slutt tilslag og leverte tidenes kampanje for annonsøren. Det å tro på egen løsning i kombinasjon med å ta tilbakemeldinger, og ikke gi seg, var en enorm tilfredstillelse. At kunden i tillegg ble så fornøyd og kjøpte igjen, var en megaopptur.

Powered by Labrador CMS