Hilde Apneseth har sett seg lei av menn i de største stillingene i næringslivet.

Hilde etterlyser kvinnelige ledere i salgs­bransjen: – Yrkes­livet i Norge er latterlig gammeldags

– Hvis du er på jakt etter spenning, noe å bryne deg på, muligheten til å tjene gode penger – og du liker å få et tydelig svar på om du lykkes eller ikke, så er salg helt fantastisk, sier Hilde Apneseth i Metro Sounds.

Publisert

Hilde Apneseth er daglig leder i Metro Sounds AS, og har jobbet som selger i en årrekke. Hun har lenge etterlyst kvinner i toppstillinger innen salgsbransjen, men peker på en positiv utvikling de siste årene.

– Radiobransjen, hvor jeg har min erfaring, har vært latterlig mannsdominert på toppen i alle år, men nå er det jo en kvinnelig sjef for NRK radio, og jeg er sjef for Metro Sounds. Så det har heldigvis skjedd en utvikling i løpet av de siste fem årene, sier Apneseth til Salg24.

– Hva har skjedd?

– Jeg vet ikke, men jeg har en far som har en teori om at kvinnene overtar til slutt. Hvis du ser på høyere utdanning i dag, så er det flest kvinner som studerer. Jeg håper og tror at kvinner etterhvert blir mer kvalifisert, og får en slags trygghet i at de har gjort det bra på skole og universitet, og at vi blir trent til å tørre å ta utfordringer i større grad enn tidigere.

– Viste fingeren

Apneseth tar oss med tilbake til begynnelsen av 90-tallet da hun oppdaget Madonna, Annie Lennox og Grace Jones. De tre kvinnene som vekket feministen i henne.

– Dette var kvinner som gikk langt utenfor det kvinner hadde gjort før. De brøt grenser, og de var feministiske – men på en businessmåte. De brant ikke BH-en, men de tok den utenpå blusen og viste fingeren på den måten. Jeg liker å bruke leppestift og ordne neglene mine, men jeg ser fortsatt på meg selv som feminist.

– Hva var det som gjorde at du valgte å jobbe med salg?

– Jeg begynte min karriere i P4. Da var jeg assistent i salgsavdelingen, og tjente en brøkdel av det selgerne gjorde. Med min mangel på ydmykhet tenkte jeg; jeg er like god som de, hvorfor skal de tjene mer enn meg. Så da var det bare å søke jobb som selger, sier hun og ler.

Planen var aldri å bli millionær, men å tjene nok penger til å kunne leve «det gode liv». I tillegg jakter hun adrenalinkicket et vellykket salg gir.

– Som selger må man takle nederlag, for det går stort sett til helvete. Men så kommer du i en kunderelasjon hvor alt stemmer, og alt går på skinner. Du kommer i mål med kontrakten, og sitter igjen med en følelse av eufori. Den seirersfølelsen er så fantastisk.

– Jeg gremmes

Det som har irritert Apneseth mest gjennom årene er kvinner som sier de liker å jobbe med mennesker, og dermed søker seg til det hun kaller de myke yrkene, eller et omsorgsyrket. Hva er det de tror alle vi andre jobber med, spør hun seg.

– Personlig har jeg aldri forstått hvorfor det er en så stor overvekt av kvinner som velger å gå til dårlig betalte omsorgsyrker, når de kunne jobbet med salg og tjent mye mer. Dessuten handler det om fleksibilitet. I omsorgsyrker er det gjerne fastsatte arbeidstider og turnus, som innebærer at du må jobbe helger, nattevakter og høytidsdager, som er lite forenelig med småbarn for de som har det, sier hun.

Apneseth forteller at hun gremmes hver gang et stort konsern presenterer sin ledelse, fordi alle toppstillingene stort sett er besatt av menn, mens kvinnene tar til takke med HR-og kommunikasjonsstillingene.

– Jeg irriterer sikkert mange dyktige kvinner som har disse jobbene, men i fare for å tråkke på noen tær, så er det jo stillinger hvor du ikke har resultatansvar. Og det ansvaret er ubehagelig og nådeløst. Hvis du ikke fungerer som selger, ser alle det på resultatlisten, sier hun og fortsetter:

– Det er utrolig tøft å være selger når det ikke fungerer, og du bare jobber i oppoverbakke. Eller når bedriften ikke klarer å levere de resultatene de har lovet styret. Som selger har du hodet på blokken på en helt annen måte.

At salgsyrket er konkurransedrevet, er det liten tvil om. Apneseth tror den biologiske forskjellen på menn og kvinner kan være litt av årsaken til at menn tør å ta større sjanser.

– Generelt sett, har menn mye testosteron. Kvinner er laget for å sitte inne i hulen og passe barna, mens mannen går ut i skogen for å drepe dyr. Det kommer vi ikke unna – uansett om vi er feminister eller ikke. Det er biologi, og jeg tror nok det styrer oss i større grad enn det vi liker å tenke på.

Yoga og pynteputer

Apneseth sliter med å forstå hvorfor så få kvinner velger å klatre til topps i salgsbransjen.

– Vi lever i det som antakeligvis er verdens mest likestilte land, men dessverre er yrkeslivet vårt latterlig gammeldags hva gjelder kjønnsfordeling.

Hun mistenker at mange kvinner innerst inne synes det er litt behagelig å jobbe deltid, mens mannen er ute å tjener de gode pengene.

– Ja, så kan damene drive med pynteputer, drikke kaffe med venninner og trene yoga. Jeg setter det litt på spissen, men det er et element av det der ute, og det tror jeg vi bare skal anerkjenne, sier hun og legger til:

– Jeg blir irritert over at norske kvinner som er så høyt utdannet, og som har alle verdens muligheter, likevel velger å jobbe deltid, fremfor å ta tak i de yrkesmulighetene som ligger der ute. Muligheter andre kvinner i verden bare kan drømme om.

Apneseth oppfordrer kvinner til å tørre å ta steget inn i salgsbransjen.

– Hvis du er på jakt etter spenning, noe å bryne deg på, muligheten til å tjene gode penger – og du liker å få et tydelig svar på om du lykkes eller ikke, så er salg helt fantastisk.

Powered by Labrador CMS