Stian Røisland har mange års erfaring med salg. Nå skal han hjelpe bedrifter å ansette nye ledere.
Stian Røisland har mange års erfaring med salg. Nå skal han hjelpe bedrifter å ansette nye ledere.

Stian Røisland blir ny partner og hodejeger i Hubify

– Dette ser jeg virkelig frem til.

Publisert Sist oppdatert

Etter mer enn 20 år i lederstillinger i selskaper som Lyse, Altibox, Apply TB og Spire, er Stian Røisland klar for å skrive nye kapitler. Denne gangen sammen med gjengen i det Stavangerbaserte selskapet, Hubify People.

– Samfunnet har vært i dvale i halvannet år, og det er ikke tvil om at det er mange bedrifter som ønsker å ta nye steg nå – det beste med denne jobben er at jeg får være med å bistå bedrifter i disse vekstprosessene, sier Røisland til Salg24.

Nå skal han hovedsaklig ha ansvar for rekruttering av ledere og rekruttering til kommersielle roller og styrer, i tillegg til å bidra operativt med kommersiell utvikling av lokale selskaper.

– Den evindelige priskonkurransen

Etter flere års erfaring i bransjen, har Røisland mange meninger om hva som er viktig når man skal jobbe med salg og kundeprosesser.

– Når man jobber med salg er det essensielt å være bevisst på hva kunden vil ha, og differensiere seg fra den evindelige priskonkurransen. Så handler det om å forstå hva det er som gjør kunden så tilfreds at de velger å bli værende og handle flere ganger.

Han mener at det å være bevisst på kundetilfredshet bør være en del av kulturen i alle bedrifter til enhver tid.

– Lojalitet til kundetilfredshet gjør deg tilfreds, gir deg tilfredse kunder, som igjen gir tilfredse aksjonærer. Det er en treenighet som henger sammen. Jeg mener hundre prosent at det også vil speile bunnlinjen til de bedriftene som lykkes med det.

Når Røisland nå skal i gang med å rekruttere ledere, er det spesielt en egenskap han mener er grunnleggende for å skape god arbeidskultur.

– Som leder skal du involvere, ikke informere. Du må involvere de ansatte for å få et bredere beslutningsgrunnlag, og for at de skal kjenne på eierskap. Inviter både selgerne og de operative medarbeiderne med på reisen og prosessene bedriftene går gjennom.

Komplimenterende kompetanse

Han sammenligner en bedrifts reise med å bestige nye fjelltopper. Det dukker hele tiden opp en ny topp, men man skal også gjennom noen daler på veien. Han mener det er viktig at man gjør justeringer underveis, og sørger for at man har med seg det rette teamet med de riktige forutsetningene når man beveger seg mot neste topp.

– En leder skal fokusere på å sette sammen det rette teamet. Det er ikke alltid nødvendig å bytte ut folk, men det kan være behov for komplimenterende kompetanse. Informer de ansatte om beslutninger som taes, og involver de i prosesser underveis. Det er det viktigste en leder gjør.

Røisland tror en viktig del av lederrekrutteringen blir å gi tilstrekkelig med oppfølging de første månedene.

– Vi skal skape trygghet for den som går inn i ny lederstilling. Det gjør vi ved å være tilstede og følge nøye opp i startfasen. Jeg ser virkelig frem til å få delta i disse prosessene fremover.

Powered by Labrador CMS