Jarl Guld har funnet opp sprayen som fjerner lukt. Nå har han solgt Ynolens til det internasjonale markedet.

Jarl lever av sprayen som fjerner lukten av død – Har solgt den til sykehus i flere land

Jarl Guld har solgt Ynolens til blant annet Sverige, Danmark og Saudi-Arabia.

Publisert

Gründer, Jarl Guld, glemmer aldri den siste tiden før mormoren døde av kreft i 1993. Hun lå der med et dren fra brystet som gikk ut i en bøtte. Han forklarer at lukten av kreftsår ligner på lukten av lik.

– Det var en helt forferdelig og uverdig måte å dø på. I 1994 bestemte jeg meg for at det måtte finnes en måte å fjerne den lukten på, sier han til Salg24.

Guld har jobbet med organisasjon, markedsføring og salg hele livet. Som et hobbyprosjekt ved siden av, oppfant han Ynolens.

– Målet var å lage en spray som kunne brukes direkte på hud, slimhinner, sår og kreftsår, og fjerne lukten uten å være skadelig for pasienten. Jeg har oppsøkt mange rare lukter underveis i prosessen. Lukten av lik, kreft og hus som det har bodd titalls katter og dyr i, over mange år.

– Som lyn fra klar himmel

I 2010 kom han i kontakt med en innkjøper på Aker sykehus. Han fikk en uke på seg til å presentere Ynolens, og sørge for at den møtte alle kravene til hygienesykepleieren.

– Hun likte det hun så, og i 2013 kom den på blå resept. I 2015 lanserte jeg den i Sverige og Danmark samtidig, forteller han.

Guld valfartet på konferanser og messer i hele Skandinavia for å presentere produktet sitt. Og selv om produktet var godkjent som blå resept, skulle det gå nærmere to år før han fikk inn noen salg.

Først i 2015 begynte det omsider å løsne. Men kreftsykdommen hadde planer om å frarøve Guld enda en av hans viktigste kvinner i livet.

– Det kom som lyn fra klar himmel. Samboeren min ble rammet av uhelbredelig hjernekreft. Jeg kunne velge om jeg skulle løpe rundt å selge, eller å ta vare på henne. Et enkelt valg.

Etter to år, og tre måneder på palliativ avdeling, døde samboeren i armene hans i 2017.

– Man trenger ikke å være god i matte for å skjønne at salget i den perioden hadde gått litt så som så. Jeg måtte starte forfra igjen, og gå gjennom bedriften på nytt. Melde meg på konferanser igjen, og dele ut vareprøver.

En av vareprøvene nådde en ledende svensk sårsykepleier. Rundt påsketider i år, vant han et såranbud og fikk Ynolens inn på det svenske prestisje-sykehuset, Karolinska, med sine 16 000 ansatte.

Store millionavtaler

Han har jobbet mye for å komme inn på markedet med produktet sitt og forteller at han ikke har tatt ut ferie de siste ti årene, i håp om lykkes med Ynolens-sprayen.

I 2020 omsatte Guld for 845 000 kroner og regner i 2021 med å omsette for litt over en million kroner. Men Guld kan fortelle at det er flere store avtaler som ikke har trådt i kraft enda, grunnet pandemien.

Guld er overbevist om at hans bakgrunn fra salgsbransjen har vært essensiell for at han har klart å selge inn produktet.

– Jeg har jobbet med store millionavtaler både i Norge og utlandet i flere år, så jeg hadde erfaringen.

– Hvilke erfaringer tar du med deg når du selger inn Ynolens?

– Alt handler om å være seg selv, og aldri lyve. Ha respekt for kunden og deres behov, og snakke med og ikke til folk. I tillegg skal du være stolt av det du driver med, og du skal ikke gi deg så lett. Jeg har et livsmotto som sier: Et nei er en sterk oppfordring til økt innsats for å oppnå ønsket resultat.

Guld forteller at et nei får ham til å tenke utenfor boksen. Da går han i sømmene på produktet for å se om det kan gjøres justeringer, finner nye måter å presentere produktet på, og andre argumenter for å forsvare det han selger.

– Jeg vet at produktet mitt holder det det lover. Sprayen vil helt garantert fjerne all lukt, og Ynolens har vært gjennom kliniske tester i bøtter og spann.

– Jeg er privilegert

Ambisjonen for Ynolens er at det primært skal være et lavkostnadsprodukt for sår, kreft, stomi, og palliative pasienter. Håpet er at det skal bidra til økt livskvalitet hos pasientene.

– Jeg kan ikke helbrede noen som er dødssyk, men den vonde lukten påvirker så mange faktorer i livet til pasientene. De unngår sosialisering, og mister appetitten, som igjen påvirker livskvaliteten. Dårligere næringsinntak fører også til andre komplikasjoner med tanke på helsetilstanden.

Han ser på seg selv som privilegert.

– Jeg har vært med på flere kreftsamlinger for barn og unge. Og det er umulig å være der uten å få tårer i øynene. Både jeg og foreldrene vet at de skal dø, men den gleden jeg har skapt med produktet, som gjør at de i det minste kan leke med andre og leve mest mulig normalt den tiden de igjen, er helt fantastisk.

Powered by Labrador CMS