Hilde Apneseth blir partner i Agile Interim.

Hilde Apneseth med ny jobb i Agile Interim: – Utfordrende å selge inn en tjeneste som er lite kjent i Norge

Skal finne bedrifter og organisasjoner som har behov for midlertidig lederskap.

Publisert

Agile Interim startet opp i 2022, og forretningsideen er å løse oppdrag for kunder som trenger en interimleder på kort varsel. Tjenesten er også kjent som «management for hire» eller «midlertidig ledelse».

– Interimledelse er foreløpig ikke så mye brukt i Norge, men er svært populært i blant annet Sverige og Storbritannia. En interimleder skiller seg fra en konsulent ved at vedkommende har mandat til å ta beslutninger i organisasjonen. Der en konsulent gir råd om hva som bør gjøres, tar interimlederen selv beslutningene og står ansvarlig for disse, sier Apneseth til SALG24.

Hennes jobb blir å identifisere potensielle kunder, som vil være bedrifter og organisasjoner som trenger en interimleder. I tillegg skal hun lande avtaler.

– Typisk oppstår behovet for en interimleder når en eksisterende leder blir akutt og langvarig syk, eller blir avskjediget på kort varsel. Mange trenger en interimleder i perioden mellom to permanente ledere. En vanlig rekruttering av toppledere tar gjerne opp til et år, og da må jo noen styre skuta i mellomtiden.

Etter å ha solgt inn oppdraget er det også Apneseth sin jobb å finne gode kandidater som kan fungere som interimleder, og presentere disse for den aktuelle kunden.

– Behovet for en interimleder kan også oppstå når virksomheten omorganiserer eller for eksempel ønsker å se om et nytt forretningsområde er liv laga før de bestemmer seg for å ansette en permanent leder, sier hun.

Noe nytt

På spørsmål om ha hun ser mest fra til i den nye stillingen, svarer Apneseth følgende:

– Jeg synes det er veldig gøy å bygge noe nytt, så jeg gleder meg til å løfte Agile Interim sammen med mine to nye kollegaer. Jeg har møtt dem noen ganger nå, og de er imponerende damer med masse relevant erfaring og kunnskap.

Samtidig sier hun at det kan bli krevende å selge inn noe som ganske få aktører i Norge benytter seg av i dag.

– Det mest utfordrende blir uten tvil å selge inn en tjeneste som er lite kjent i Norge. Vi har en ganske stor jobb foran oss med å få folk til å tenke på interimledelse og få Agile Interim til å bli «top-of-mind» hos målgruppen.

– Enkelt men vanskelig

Som en erfaren selger tar hun likevel fatt på den nye rollen med selvtillit.

– Jeg jobbet i mange år med å selge radioreklame for en mindre utfordrer. Det var skikkelig utfordrende å selge «luft» til folk som aldri hadde tenkt at de trengte radioreklame. Nå ser jeg på denne erfaringen som et kjempestort pluss i forhold til jobben som partner i Agile Interim.

Hun tror ikke den nye jobben vil være så ulik det hun har drevet med tidligere.

– Jeg tror ikke denne salgsjobben blir så veldig forskjellig fra det jeg har opplevd før. Det er enkelt, men likevel vanskelig: Hvis man skal få suksess som selger må man holde jevnt høyt tempo, snakke med så mange som mulig, bruke nettverket sitt og være hyggelig og hjelpsom. Også må man aldri gi opp, avslutter Apenseth.

Powered by Labrador CMS