Beth Stensen er daglig leder i Netlife Design.

Netlife økte driftsresultatene med 19 millioner på to år

Da Beth Stensen ble ansatt i Netlife Design som designsjef lå selskapets driftsresultater på bunn. To uker senere ble hun daglig leder og startet arbeidet med å snu skuten.

Publisert Sist oppdatert

Konsulentfirmaet Netlife Design, som hjelper sine bedriftskunder med digitale tjenester, leverte et driftsresultat på rundt minus 14 millioner i 2019. I løpet av to år har Stensen ledet en enorm snuoperasjon og selskapet endte med et resultat på 4,9 millioner i pluss i 2021.

Ifølge henne så var det viktigste grepet de gjorde å «ta tilbake merkevaren sin».

– Netlife hadde fusjonert med Bring Dialog, noe som rett og slett mislyktes, sier Stensen til SALG24.

Det som da het Netlife Research gikk sammen med markedsføringsbyrået Bring Dialog, som ble til Netlife Dialog, og dannet Netlife-gruppen i 2017.

– Jeg sa til styret at vi må få en anledning til å bygge en mye tydeligere merkevare.

Stensen legger til at begge selskapene innså at sammenslåingen måtte reverseres, og følte de hadde et behov for å rendyrke hver sin merkevare.

Selskapene er fremdeles samarbeidspartnere, men har fått hver sin profil for å enklere skille mellom de to i markedet. Netlife Dialog endret navn til Bas Kommunikasjon i 2020, og er fremdeles en del av Netlife-gruppen.

Ærlighet varer lengst

Stensen hadde jobbet i Netlife tidligere. Hun var klar over at selskapet sleit før hun startet, etter å ha pratet med ansatte på forhånd. Det tidligere arbeidsforholdet skulle vise seg å komme godt til nytte.

– Jeg kjente Netlife fra før, så jeg visste hva folk var opptatt av og hvordan kulturen var. Jeg var også klar over at det eneste som funket for å gå framover var å være ærlig med ansatte, styret og eier.

Hun poengterer viktigheten med det daglige samarbeidet mellom ledelsen og styret for å snu den negative trenden.

– Jeg la alle kortene på bordet og sa hva som måtte til for å fikse ting og hva det vil koste. Heldigvis tok de imot det på en fantastisk måte. Særlig samarbeidet mellom meg og styreleder var veldig viktig. Det kan ikke overvurderes nok.

Så har du det Stensen kategoriserer som «de små tingene» – som kontorlandskapet.

– Netlife er et selskap med masse energi, engasjement og kreativitet. Og så kommer du inn i et lokale som ser ut som et helt tradisjonelt IT-selskap.

Hun beskriver dette som et symptom på at den tidligere ledelsen hadde en manglende vilje til å investere i de ansatte.

– Det skal være fett å komme på jobb! Folka våre skal ha de beste rammebetingelsene for å levere fantastiske resultater for kundene.

– Folk og fag før penger

Stensen sier stemningen i Netlife var ganske laber når hun startet i jobben. Selskapet var ufokusert, og ansatte var demotivert. For å endre atferden innad stolte de fullt på sine ansatte.

– Som mange andre selskaper så lever Netlife av de kloke hodene. De er alt for smarte til at man kan tåkelegge noe. Motivasjon handler ikke om de store allmøtene med jubel i taket, det handler rett og slett om å være ærlige og be om hjelp. Vi må bruke den kompetansen og kapasiteten vi har i selskapet og ta folk på alvor.

Stensen mener folk i arbeidsmarkedet nå generelt har liten tålmodighet for å ikke bli hørt og få være med å påvirke retningen i selskapet.

– Vi tenkte folk og fag før penger, og vår holdning ble til «gå ut og gjør fantastiske ting! Jeg og ledelsen har ryggen deres»

Powered by Labrador CMS