Eivind Németh

#KAM-praten:

Disse egenskapene mener Eivind er undervurdert blant selgere

– Man må elske salg.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i Media Direct Norge, Eivind Németh.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Det var hos Japan Photo i Moss. En liten stillingsprosent mellom studiene på Kirkeparken videregående skole der jeg hadde foto som et av mine favorittfag. Her fikk jeg god innføring i å selge kamerautstyr til pressefotografer, hobbyfotografer og til de som bare skulle ha et enkelt kamera for å ta bilder av venner og familie.

Uansett budsjett fikk alle like god service, og alle var like viktige for forretningen. På denne tiden var det flere fotobutikker i byen, og jeg forsto fort at skulle vi vinne kampen om kundene, måtte vi sørge for særdeles god og profesjonell kundeservice og oppfølging. Det var hos Japan Photo jeg virkelig fikk erfare viktigheten av å skape gode relasjoner – som senere resulterte i relasjonssalg, mersalg og kundelojalitet til fotobutikken.

– Hvordan har du jobbet for å bli KAM?

– Jeg er alltid blitt trigget av å jobbe med salg. Helt siden jeg var barn, har jeg alltid hatt en liten gründerspire i magen, og tjent egne penger. Jeg synes det er gøy å jobbe med mennesker, skape gode relasjoner og føle rushet når jeg har fått til et godt salg. Det handler om å bygge gode relasjoner med kundene slik at de ser på deg som en preferert partner/leverandør. Så jeg har derfor valgt jobbe steder hvor selskapet, deres produkter og kundegruppen, engasjerer meg.

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Man må elske salg. Man må like å prate med alle type mennesker, se mulighetene og være en relasjonsbygger. Selgere må også ha konkurranseinstinkt, og føle blodet «bruse» i årene når de har fått landet store eller små avtaler med kundene.

I tillegg må man like å ha fysiske møter med kundene – det er der salget skjer. Jeg mener også at kunnskap, evner og interesse for salg er nødvendig for å kunne bli en dyktig selger. Men husk også: to ører- én munn. Skal en salgssamtale bli nyttig for begge parter, må selgere lytte mer enn de snakker.

– Hva mener du er overvurderte egenskaper hos en selger?

– Bare være en «hunter» – kun jage etter nye muligheter og omsetning. Det å kun være kynisk og brenne broer for å få til et salg. Man må ha evnen til å bygge relasjoner, og tenke både kort- og langsiktig med sine kunder. Samt legge gode strategiske planer, for å sikre vekst og nye salg.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Det er flere. Men først og fremst er det å utvikle meg og bidra til å gjøre Media Direct Norge til en stadig bedre samarbeidspartner for våre kunder. Men på lang sikt så kan jeg se for meg å være leder for et en KAM-avdeling, eller salgsdirektør i en mediebedrift.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Ja, og det kommer jeg sikkert til å gjøre i fremtiden også.

– Har du noen forbilder i bransjen?

– Ikke direkte fra salgsbransjen. Men jeg har stor sans og respekt for Ingebrigt Steen Jensen og Erling Dokk Holm. Sistnevnte var min favorittforeleser på Norges Markedshøyskole da jeg var student.

– Hvorfor trives du med å jobbe som selger, og hva motiverer deg?

– Jeg trives med å jobbe med forskjellige type mennesker og alltid lære noe nytt. Jeg blir motivert av å få til et salg, og få landet strategiske planer med kunden. Dette for å sikre salgene i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS