Klare tall fra McKinsey & Company viser at kundene stadig setter høyere krav til dem de kjøper fra i B2B-sammenheng.
Klare tall fra McKinsey & Company viser at kundene stadig setter høyere krav til dem de kjøper fra i B2B-sammenheng.

Dette betyr mer enn noen gang innenfor B2B-salg

Utviklingen gjennom pandemien viser at kunder i enda større grad ønsker seg salgsprosesser som er skreddersydd for deres virksomhet.

Publisert Sist oppdatert

Dette kommer frem i en rapport fra McKinsey & Company.

B2B-bedriftene som gjør en bedre jobb når det gjelder å tilpasse salgsprosessen til sine kunder, vinner fram på markedet. De som har standardiserte og mer rigide måter å nå ut på, kommer til kort.

Jo nærmere en kommer sin kunde, jo bedre blir også resultatene, viser rapporten.

Pandemiens påvirkning

Med koronaviruset økte mengden digital interaksjon mellom selgere og kunder betraktelig. Tre fjerdedeler av kundene byttet til en ny leverandør, et nytt produkt eller en ny kjøpemetode under pandemien.

71 prosent av kundene forventer at de får spesialtilpasset behandling av dem de kjøper fra. 76 prosent sier til McKinsey & Company at de blir frustrerte når dette ikke er tilfellet.

Denne formen for personalisering gjør resultatene bedre, og kundene mer fornøyde. Selskaper som vokser raskt tjener 40 prosent mer på å utføre dette enn de mer saktevoksende konkurrentene deres.

Undersøkelsen er gjort blant amerikanske selskaper.

Powered by Labrador CMS