Redaktøren i Fjell & Vidde er fornøyd med responsen på den nye annonsestrategien.
Redaktøren i Fjell & Vidde er fornøyd med responsen på den nye annonsestrategien.

Den nye strategien til Fjell & Vidde ble braksuksess

Magasinet er utsolgt for annonseplasser ut 2022.

Publisert

I forbindelse med at medlemsbladet til DNT, Fjell & Vidde, gjennomgikk et redesign – innførte de også en ny annonsestrategi.

Allerede i desember 2021 var alle annonseplassene for 2022 utsolgt.

– Da vi først skulle redesigne, gikk vi gjennom hele bladet for å gjøre en opprydning. Vi ønsket å heve kvaliteten på magasinet, og da var det fornuftig å se på annonseforvaltningen samtidig, sier redaktør i Fjell & Vidde, Magnus Nyløkken.

Hensikten var å gjøre bladet mer eksklusivt, og derfor kutte ned på annonseplassene. Det viste seg å gi en umiddelbar effekt.

– Nå har vi langt færre annonseplasser tilgjengelig, og det fordrer at de som ønsker seg plass må bestemme seg fort. Det har også resultert i at annonsene har blitt enda mer relevante for våre lesere.

– Det var god timing

Tilbakemeldingene fra både annonsører og medlemmer kan bekrefte at «ansiktsløftet» har vært en suksess.

– Vi har fått til en mye bedre miks av redaksjonelt og kommersielt innhold, og samtidig økt synligheten til de annonsørene som er med. De får større plass, og i tillegg har vi ryddet i formatene. Nå tilbyr vi kunden tre ulike formater og ikke ørten forskjellige, som vi gjorde tidligere.

Nyløkken mener grunnen til at de allerede har solgt ut alle annonseplassene for 2022, handler om god timing.

– Da vi hadde redesignet magasinet, var det fint å kunne gå til annonsørene og vise et nytt, oppdatert, redaksjonelt produkt – og samtidig kunne gi de et tilbud på den nye annonsestrategien. Man vet jo aldri hvordan markedet vil respondere på en endring, men vi har samarbeidet med bransjeledende designbyråer og var ganske trygge på at det ville bli godt mottatt.

– Økte lesertall

Magasinet hadde ikke vært redesignet siden 2013, da de gikk i gang med oppgraderingene.

– Det er klart at lesevaner og alt har endret seg markant siden den gang. Heldigvis er vi i en situasjon hvor lesertallene har økt. Vi økte med 20 000 lesere fra 2020 til 2021. Dette er det dessverre de færreste papirmagasiner som kan rapportere om, og det gir oss helt klart en fordel med tanke på innsalg hos annonsører også. Vi har oppnådd noe bra, sier Nyløkken.

Powered by Labrador CMS