Kristin Ølberg har slengt seg på #arnekampanjen, og mener det er på tide med debatt.

Kristin Ølberg har byttet navn til Arne på LinkedIn – dette er grunnen

Publisert

Kristin Ølberg har byttet navn til Arne på LinkedIn.

– På 70-tallet var det en reel problemstilling at man ikke fikk komme på intervju fordi man hadde «feil» kjønn. Vi ser fortsatt tendenser til at navn og alder oppleves som en hindring i utsilingsprosessen når man søker jobb, sier Kristin til SALG24.

For å sette fokus på at det fortsatt er en lang vei til likestilling i toppen av næringslivet, har flere kvinner i løpet de siste to ukene endret navnet sitt til Arne på LinkedIn. Flere bruker emneknaggen #anrekampanjen.

Grunnen til at navnet Arne blir brukt, stammer tilbake fra 2018, for ifølge nettstedet Equality Check, var det flere toppledere som het Arne enn det var kvinnelige toppledere.

– Hva ønsker du å signalisere med dette navnebyttet?

– Det er en form for solidaritet. Man begynner å tenke over fordommer og at vi lever i et veldig homogent samfunn. Vi har en tendens til å ansette folk som er lik oss selv, og dermed vet vi ikke hva vi går glipp av. Vi åpner ikke opp for muligheter som kunne dratt organisasjonen i nye retninger dersom vi hadde satset mer på mangfold.

– Vi trenger gode debatter

Hun synes kampanjen er morsom, og håper den kan bidra til at folk reflekterer mer over hvordan vi dømmer folk uten å engang ha møtt dem. Selv har Ølberg lang erfaring fra salgsbransjen, og jobber i dag som karriereveileder. Hun opplever til stadighet at folk som søker jobb spør henne om de bør bytte navn for å få en større sjans på arbeidsmarkedet.

– Da svarer jeg nei. En bedrift som ikke vurderer deg fordi du har feil navn er ikke en arbeidsplass du ønsker å være en del av uansett.

Hun mener diskriminering ikke nødvendigvis bare handler om kjønn, og at man skal ha like muligheter uavhengig av navn, alder og bakgrunn.

– Vi må ta noen runder med oss selv, og vi trenger gode debatter rundt dette hvor vi stiller spørsmålstegn ved om vi ønsker å ha det sånn i samfunnet vi lever i. Denne kampanjen kan forhåpentligvis bidra til å sette i gang en tankevirksomhet, og det er på høy tid.

Powered by Labrador CMS