Per Haakon Lomsdalen i Salesforce.

Rapport: – Sosiale medier er det nye kjøpesenteret

Varemerker og bedrifter tar mer og mer plass i sosiale medier. Det merkes på kjøpevanene våre.

Publisert

Nylig publiserte Salesforce en rapport som tar for seg konsumenters netthandelsvaner de siste to månedene – den mest innbringende tiden for handelsstanden, med både Black Friday, Cyber Monday, julehandelen og januarsalget. Undersøkelsen omfatter 1,5 milliarder brukere globalt.

Den viser at shopping via sosiale medier er i stor fremvekst. På verdensbasis har antall varer som vi kjøper via sosiale medier økt med så mye som 23 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør 13 prosent av den totale nettshoppingen.

– Denne trenden gjør seg gjeldende også i Norden, der totalt 13 prosent av all shopping i perioden november til januar kom fra sosiale medier, sier Norgessjef for Salesforce, Per Haakon Lomsdalen.

Det tilsvarer en økning på 20 prosent fra fjoråret. Samtidig går netthandel som stammer direkte fra søkemotorer eller direkte fra bedrifters nettbutikker ned med henholdsvis 14 og 32 prosent.

– Trenden er tydelig. Sosiale medier er det nye kjøpesenteret, avslutter Lomsdalen.


Powered by Labrador CMS