Mangeårig selger Christopher Fløysand Olsen og CRM-ekspert Magnus Slørdal er blant de som deler sitt syn på hva et godt salgssystem bør inneholde.

Salgsfolk forteller: Dette ser de etter i et CRM-system

Hva bør et CRM-system inneholde for maksimal nytte? Salg24 har spurt tre folk i bransjen.

Publisert Sist oppdatert

CRM står for «customer relationship management». På norsk blir dette «kunderelasjonshåndtering».

CRM er grunnleggende viktig for selgere når de skal loggføre og holde oversikt over mulige kunder. Men det finnes et hav av ulike systemer, og derfor kan det være vanskelig å velge.

Bør være fleksibelt

Country Manager i webCRM, Erik Sagen, mener et CRM-system bør kunne tilpasses brukernes behov.

– For meg er det viktig at et CRM-system er fleksibelt, enkelt å bruke og at det gir deg en god oversikt. Det er viktig slik at brukerne kan tilpasse systemet sin bedrift og at det gir de en verdi ved å bruke det, sier Sagen til Salg24.

Personvern

Christopher Fløysand Olsen har lang erfaring som selger, og jobbet med salg av radioannonser i P4 i 13 år. Han legger særlig vekt på behovet for et system som er til å stole på.

– Det finnes så mange å velge mellom, og jeg har vært borti flere. For meg er det viktigst at det er oppe og virker kontinuerlig. I tillegg er det viktig at det du lagrer er enkelt å finne fremt til igjen senere, sier Fløysand Olsen.

Han trekker også frem personvern som et viktig kriterium.

– Det er superviktig. I P4 var vi veldig gode og vektla det. Hvis informasjon som skal slettes ikke blir slettet, er ikke det bra. Dette er noe som kan gjøres mye mer intuitivt enn det som er tilfellet i 2023.

Jobben må fortsatt gjøres

Leder for salg og markedsarbeid i Headshed Cube, Magnus Slørdal, mener noen misforstår noe vesentlig når de velger sitt CRM-system.

– En vanlig feil er at man tror at systemet skal løse ting. Systemet løser ingenting selv, det er bare et verktøy for å jobbe mer strømlinjeformet. Derfor må bedriften være villig til å investere energi og ressurser til å endre kulturen og organiseringen innad. Er man ikke strukturert nok som bruker av et CRM-system, vil det egentlig bare lage helvete, sier Slørdal.

Ut fra dette peker han på brukervennlighet som et spesielt viktig kriterium for et CRM.

– For selgere må det være enkelt å logge. Det må være så lav terskel for å legge inn ting at selgerne orker. Poenget er at alt skal kunne samles på ett sted. Da unngår man at folk har Excel-dokumenter, notater og andre ting på utsiden av CRM-systemet.

Programmene kommer i flere former. CRM-systemene er ofte ganske spesialisert, noe som krever at brukerne forstår dem.

– Det er ofte ikke tilpasset spesifikt til det bedriften skal drive med. Derfor må endringer til i rutinene, og dette kan være vanskelig. En må ha en felles forståelse for hva som skal gjøres framover, sier Slørdal.

Powered by Labrador CMS